De oversteek naar Vancouver Island - Reisverslag uit Nanaimo, Canada van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu De oversteek naar Vancouver Island - Reisverslag uit Nanaimo, Canada van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu

De oversteek naar Vancouver Island

Door: Michael, Jiska en Bobbi

Blijf op de hoogte en volg Michael, Jiska & Bobbi

16 Juli 2015 | Canada, Nanaimo

Na een kort verblijf in Whistler, maken we vandaag de oversteek naar Vancouver Island. De ferry is al in Nederland door ons gereserveerd. Dat scheelt een wachttijd en zorgt ervoor dat we om 12.50 uur zeker zijn van een plaatsje op de veerpont. De BCferry naar Vancouver Island vertrekt vanuit Horseshoe Bay in Vancouver West naar Departure Bay in Nanaimo.

Voordat we vanuit Whistler vertrekken, lukt het ons eindelijk om een internetverbinding te regelen en even met de opa's en oma's te bellen. Die hebben al een tijdje niets meer van ons gehoord en maken zich vast een beetje zorgen. Gelukkig gaat alles hier erg goed, met uitzondering van de speurtocht naar WiFi. Wanneer het contact met het thuisfront is geslaagd, vertrekken we naar de veerboot. Onze route van vandaag gaat over de Sea to Sky Highway. Voor het eerst deze reis zien we de zee! We worden regelmatig verrast door mooie uitzichten over Howe Sound en stoppen een paar keer op een mooi viewpoint.

Prima op tijd sluiten we aan bij de rij en niet veel later rijden we de pont op. Als het gas is afgesloten en de handrem gedubbelcheckt is, lopen we naar het bovendek en zoeken we een plaatsje met een mooi uitzicht. We maken gelijk van de gelegenheid gebruik om te lunchen. Even later nemen we een kijkje op het zonnedek, waar een stevige wind staat. Dus dalen we weer af naar een dek lager en doen we spelletjes totdat we bij Vancouver Island zijn aangekomen. Daarna is het nog maar een kort stukje rijden naar de camping van vandaag: Living Forest in Nanaimo. We hebben een mooi plekje met uitzicht op zee. Achter onze plaats langs loopt een wandelpad met een aantal geo-caches. Als we goed zijn geïnstalleerd besluiten we de boel te gaan verkennen en een paar klompjes achter te laten. Het weer is heerlijk en we nemen even de tijd om ervan te genieten.

Als het tijd wordt om te gaan eten, rijden we naar Nanaimo. Nadat we een parkeerplaats hebben gevonden (altijd weer een uitdaging met een RV van 27 feet), lopen we langs de waterfront van het stadje. Hier hebben we een mooi zicht op de haven en komen we bovendien een leuke speeltuin voor Bobbi tegen. In de haven liggen mooie plezierboten, maar zijn ook watervliegtuigjes te vinden. Dit is het vervoersmiddel voor locals die wat verder weg moeten op het eiland. Ook de post wordt op deze manier naar veel moeilijker bereikbare plaatsen op het eiland gebracht.

We vinden al snel een gezellig restaurantje in de haven. We dineren heerlijk op de steiger en laten de kans niet lopen om een beroemde Nanaimo Bar te proeven bij het toetje. Dit blijkt een flinke chocoladetraktatie te zijn, die er prima ingaat. We vertrekken op tijd weer terug naar de camping, want morgen gaan we vanuit de oostkust op weg naar de westkust van Vancouver Island. We steken het eiland dus in de breedte over om vervolgens een paar dagen in Pacific Rim National Park te verblijven.