Omsingeld door orca's - Reisverslag uit Victoria, Canada van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu Omsingeld door orca's - Reisverslag uit Victoria, Canada van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu

Omsingeld door orca's

Door: Michael, Jiska en Bobbi

Blijf op de hoogte en volg Michael, Jiska & Bobbi

21 Juli 2015 | Canada, Victoria

Om 09.00 uur worden we opgehaald op de camping door BC Whale Tours. Dat is erg fijn, want dat betekent dat we niet de stad in hoeven te rijden met de toch wel grote camper. Wanneer we Victoria verder inrijden, zien we voor het eerst sinds Calgary weer een stad van flinke omgang. Al snel bereiken we de inner harbour, waarvandaan de boot vertrekt op zoek naar orka's!

We zijn op tijd bij de pier, dus kunnen we nog even een lekker broodje halen bij een leuk koffietentje op Bastion Plaza. Dit is een gezellig pleintje vlakbij de haven. Als we daarna de pier oplopen, horen we dat het gister niet is gelukt om orka's te vinden. Er stond een flinke wind, waardoor het zicht behoorlijk was verslechterd. En dan is het moeilijk om de dieren te vinden. Er wordt er garantie afgegeven. Dat betekent dat als je geen orka's ziet op de tour, je nog een keer gratis mee mag totdat je de dieren wel hebt gezien. We hopen vandaag eerst maar op het beste.

Via de radio heeft de kapitein te horen gekregen dat de orka's zich vlakbij de Amerikaanse kust bevinden (niet ver van Seattle). Dat betekent dat we een lange tocht over het water moeten af leggen om bij de groep te komen, naar verwachting blijven we zo'n 4 uur op zee. Ze nemen plaats in het overdekte gedeelte van de zodiacboot. Bij de reservering thuis twijfelde we nog even of we voor de open zodiacs moeten gaan, maar nu zijn we blij dat we voor de BC Luna hebben gekozen! We komen verschillende open zodiacs tegen onderweg en dat ziet er toch een stuk minder comfortabel en vooral veel natter uit! Onderweg komen we langs verschillende eilandjes en rotsen met seals erop. Wat liggen die toch heerlijk te zonnebaden en te luieren! De kapitein legt onderweg meer uit over de orka's en de omgeving. Zo vertelt hij dat op een van de eilanden midden op zee opeens een wolf is opgedoken. Vermoedelijk is de wolf naar het eiland gezwommen of misschien meegelift op drijfhout. Bijzonder is het wel dat dit dier hier terecht is gekomen. De lokale first nations verklaren dit wonder als een reïncarnatie van hun overleden chief. De wolf werd namelijk voor het eerst gesignaleerd op de dag na de begrafenisceremonie. Dat lijkt inderdaad te veel toeval :-)

De boot maakt een behoorlijke snelheid en, tot groot genoegen van Bobbi, spat het water na iedere golf hoog op naast de boot. Gelukkig hebben we geen van allen last van zeeziekte! Na anderhalf uur varen (we zijn ondertussen al enige tijd de Amerikaanse zeegrens gepasseerd) wordt de groep orka's in de verte gesignaleerd! We zien de vinnen boven de golven uitsteken. Het is een behoorlijke groep met grote en kleine dieren. We zijn natuurlijk erg opgelucht: het is gelukt! We komen steeds dichterbij en dat betekent een steeds beter zicht. De killerwhales verdwijnen regelmatig onder water, om daarna op onverwachte plaatsen weer op te duiken. Opeens komt een deel van de groep recht op onze boot af en passeren ze ons van rechts. We hebben een plekje op het dek, op de punt van de boot en dus prima zicht. Bij iedere golf gaat de punt van de boot flink op en neer. Volgens Bobbi is het net zo leuk als de python in de Efteling. Wat een mooie dieren! De kapitein doet flink zijn best om dichtbij de groep te komen, maar wel voldoende afstand te houden. Er staan namelijk hoge boetes op het te dicht naderen van de dieren.

Opeens duikt een van de orka's op uit het water, met een sierlijke sprong krijgen we een goed kijkje! Wat een verrassing. De hele groep lijkt in een goed humeur te komen, want na deze eerste sprong, krijgen we nog meer sprongen te zien. Ze lijken te jagen en daar plezier in te hebben. We zien sprongen recht uit het water, met een mooie boog en op de rug. Wat een geluk hebben we opnieuw. Dit schijnt niet altijd te zien te zijn. Ook de kapitein neemt enthousiast contact op met zijn collega's over het spektakel. Als het bijna tijd is om terug te keren, duikt er opeens een grote orka op zo'n 5-7 meter van de boot omhoog. We staan net naar de andere kant te kijken en worden volledig verrast door dit schouwspel. Een mooie afsluiting van onze ontmoeting met de orka's. We moeten afscheid nemen, want de terugweg zal ook nog zo'n 1,5 uur duren.

Terug in de haven trekken we een nieuw pak aan en gaan we Victoria verkennen. Eerste stop is weer Bastion Plaza. Hier hebben we een leuk terras gezien dat vol staat en hangt met vrolijk gekleurde bloembakken. Als we aankomen, blijkt er ook nog leuke livemuziek te zijn. Dat is leuk lunchen. Bovendien smaakt de geserveerde kost ook goed! Vanaf de kade nemen we de watertaxi naar Fisherman's Wharf aan de andere kant van de Inner Harbour. De watertaxi's van Victoria zijn erg leuke ovale bootjes, die je naar een aantal plekken in de haven brengen. We kopen een rittenkaart, zodat we vandaag nog een aantal keer kunnen oversteken. Fisherman's Wharf is een leuk haventje met felgekleurde woonboten en leuke eettentjes. We nemen de tijd om het haventje te verkennen en slenteren over de steigers. Opeens zien we beweging tussen de steigers en na wat geduld verschijnt er een moeder zeeotter met twee jongen. Ze krijgen op 2 meter afstand uit het water en gaan lekker liggen rollebollen op de zanderige oever om droog te worden. Na een tijdje sluit vader zich weer bij het gezelschap aan en vertrekt de hele familie weer het water in.

We nemen opnieuw de watertaxi. Nu is de bestemming downtown, naar het bekende hotel en provinciehuis die de haven kenmerken. Victoria doet erg Engels aan, met overal hanging baskets met bloemen, sierlijke lantaarnpalen en (natuurlijk toeristische) paardenkoetsen. Samen met het mooie weer maakt Victoria een erg goede indruk op ons. Een prettig stadje om in te vertoeven. We hebben nog een doel: namelijk geo-cachen in Beacon Hill Park. We lopen richting het park en vinden al snel 2 caches, waarin we uiteraard weer klompjes achterlaten. Daarna wordt het tijd voor het avondeteen. We vinden een leuk terrasje in de haven, waar we een prima eten. Na een laatste ritje in de watertaxi, nemen we een taxi op wielen terug naar de camping.

Dit is onze laatste nacht in de camper, dus er moet nog worden ingepakt en schoongemaakt. Gelukkig is dit vrij snel geregeld en kruipen we op tijd onder de wol in onze trouwe RV. We zullen hem zeker gaan missen als we hem morgen hebben ingeleverd!

Wildlifemeter van vandaag:
- Orka's;