Zeesterren en totempalen - Reisverslag uit Victoria, Canada van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu Zeesterren en totempalen - Reisverslag uit Victoria, Canada van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu

Zeesterren en totempalen

Door: Michael, Jiska en Bobbi

Blijf op de hoogte en volg Michael, Jiska & Bobbi

20 Juli 2015 | Canada, Victoria

We worden vanmorgen wakker op Green Point Campground in Pacific Rim NP. Vandaag zullen we hier vandaan naar Victoria in de zuidpunt van Vancouver Island rijden. Dat betekent dat we de weg van Ucluelet naar Nanaimo weer terugrijden en vanuit Nanaimo langs de oostkust van het eiland naar beneden afzakken. Maar voordat we Pacific Rim NP achter ons laten, willen we eerst nog een poging doen om de tidepools beter te bekijken. Hiervoor rijden we naar ... Cove. Via een bospad en boardwalk van ongeveer 1 km komen we op het strand terecht. Het miezert een beetje en het is mistig, maar dat mag de pret niet drukken. Er is namelijk genoeg te zien op het strand.

Het is hier duidelijk laagtij, want de zee is ver weg en het strand lang. Al snel ontdekken we rotsen op het strand die zijn gezaaid met mosselen en fel groene anemonen. We voelen voorzichtig aan de verschillende zeeplanten en -dieren en gaan op zoek naar zeesterren. Wanneer we nog wat verder richting zee lopen, vinden we ook oranje en paarse zeesterren tussen de begroeiing op de rotsen. Wat is dat toch altijd een bijzonder plaatje. De zeesterren zuigen zich tijdens het laagtij op schaduwrijke en vochtige plekjes stevig vast op de rotsen. De zeesterren voelen hard aan aan de bovenkant. We vinden er tientallen tussen de andere zeebewoners.

Nadat we een flinke tijd op het strand hebben rondgebanjerd, is het tijd om weer door het regenwoud terug te keren naar de camper voor de rit van vandaag. Wanneer we langs Ucluelet het Pacific Rim Park zijn uitgereden, klaart het weer alweer wat op. De zon komt weer te voorschijn terwijl we over de slingerweg dwars over het eiland rijden. We stoppen bij een canyon, waar de rivier doorheen stroomt. Hier kunnen we mooi klimmen en klauteren op rotsen met een mooi uitzicht. Een leuke onderbreking van de reis. In Port Alberni stoppen we even voor wat boodschappen en onze eerste MacDonalds lunch van deze vakantie. Bob was er wel eens aan toe :-)

Als we langs Cathedral Grove en the Little Qualicum Falls rijden, blijkt het behoorlijk drukker en dus moeilijker om een parkeerplaatsje te bemachtigen. Mooi dat we deze bezienswaardigheden al hebben afgevinkt op de heenweg. De rit gaat vanaf Nanaimo verder over de grote(re) snelweg. Af en toe vangen we een blik op van de kust en de eilanden tussen Vancouver Island en het vasteland van Canada. In Duncan onderbreken we de reis weer even. Dit dorpje is bekend om haar totempalen. Deze staan verspreid in downtown Duncan. Het blijkt een gezellig stadje, waar livemuziek wordt gespeeld op het centrale plein. We bewonderen enkele totempalen en lezen de uitleg over de legendes die op de palen zijn afgebeeld. Bobbi vindt het erg interessant. In een van de straatjes van Duncan vinden we ook een leuk winkeltje met handwerk van de first nations uit de omgeving. We kopen hier een leuk aandenken aan deze mooie vakantie.

In Victoria staan we op Fort Victoria Campgroung, aan de rand van de stad. Dit blijkt een grote camping met goede voorzieningen. We maken de koelkast leeg voor het avond eten. We moeten de camper namelijk alweer bijna inleveren. Dat levert een bonte maaltijd op, van pizza, tosti, soep, fruit en een bijzonder, echt Canadees toetje: twee biscuitjes met daartussen een reep Hershey's chocolade en een marshmallow, even in de magnetron.... heerlijk, maar wel zo zoet dat je glazuur van je tanden af springt! We doen ook nog wat wasjes, nemen een lekkere en uitgebreide douche en Bobbi speelt nog even in de speeltuin. Morgen worden we om 09.00 uur opgehaald voor een boottocht waarbij de orka's hopen te zien. Tot nu toe hebben we veel geluk gehad met het spotten van wildlife. We durven er dan ook niet echt zeker van te zijn dat het dit keer ook weer gaat lukken, maar de tijd zal het leren. Fingers crossed!