Humpbackwhale launch - Reisverslag uit Tofino, Canada van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu Humpbackwhale launch - Reisverslag uit Tofino, Canada van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu

Humpbackwhale launch

Door: Michael, Jiska en Bobbi

Blijf op de hoogte en volg Michael, Jiska & Bobbi

19 Juli 2015 | Canada, Tofino

Vol verwachting staan we vandaag op, want we gaan op een whalewatching tour. En omdat de natuur zich niet laat dwingen, kunnen we niet meer dan hopen dat we ook daadwerkelijk een moby dick in het water zien. We moeten ons om half 10 melden bij Jamie's, dus besluiten we, op aanraden van een medewerker van het aquarium, eerst even een kijkje te nemen bij de tidal pools op Big Beach in Ucluelet. Het Pacific Rim NP staat bekend om de grote tijverschillen, waardoor er tijdens de intertidal veel te zien in op de stranden. Je kunt hier dan zeeanemonen, zeesterren en andere dieren en planten zien die je normaal gesproken alleen met een snorkel kunt ontdekken.

We klauteren over de rotsen en komen verschillende poeltjes met zeewater tegen. We zien heremietkrabbetjes en dungeness crabs rondscharrelen, ontdekken anemonen (giant green anemones) en zien kleine visjes (tidepool sculpins). We zien ook veel bull kelps (enorme strengen met bolletjes die als een soort drijvertjes functioneren en wel 36 meter lang kunnen worden). Helaas komen we geen zeesterren tegen. Dan is het tijd om naar de andere kan van Ucluelet te rijden voor onze boottocht. Dit keer hoeven we geen drijfpak aan en kunnen we comfortabel de boot (The Lady Selkirk) oplopen. Als we over de loopplank gaan, zien we een paar mooie grote zeesterren in het water liggen! Onze kapitein is opnieuw Scott, die ons gisterochtend langs ook heel wat wildlife heeft gebracht.

We vinden een prima plekje op het bovenste dek van de boot. Wanneer we de haven uitvaren, zien we al de eerste dieren. Het kopje van een harbour seal spiekt boven het water uit en er vliegen verschillende bald eagles over de boot heen. Wat verderop zien we ook wat harbour seals op de rotsen liggen, zodat we een beter kijkje kunnen nemen. Rond deze rotspartij duiken ook twee zeeottertjes op. Wat een koddige diertjes zijn dit toch. Ze lijken continu met elkaar te spelen of lekker in rugslag te chillen.

Als we een halfuurtje onderweg zijn, ziet de kapitein beweging. Er spuit water boven de zee uit: een teken dat er een walvis in de buurt is. Het is verbazingwekkend hoe snel hij dit heeft ontdekt. We moeten een tijdje turen voordat we de plek ontdekken die hij aanwijst. En ja hoor, dan zien we ook beweging in het water! Het blijkt een bultrugwalvis te zijn. Als we dichterbij komen, blijft de walvis een tijdje rond de boot op zoek naar voedsel. Hij duikt onder en verschijnt na een tijdje weer even met de rug en soms de staart boven water. Steeds aangekondigd met een spuit water in de lucht. Het is een mooi gezicht. Opgelucht kijken we onze ogen uit. We waren, na het geluk bij de Bear Watching tour van gisterochtend, natuurlijk toch een beetje bang dat het niet zou lukken vandaag. Maar niets is minder waar, want na een tijdje wordt er nog een bulrugwalvis gesignaleerd in de omgeving. We blijken ook vandaag een flinke portie mazzel te hebben!

Nadat we de walvis een tijdje zijn gevolgd, besluit de kapitein op zoek te gaan naar de tweede walvis. We varen langs een rotspartij met een hele groep zeeleeuwen die heerlijk liggen te luieren in het zonnetje. Wanneer we langs een aantal eilandjjes zijn gevaren, komen we in een rustiger baaitje terecht. En opeens zien we weer een waterfonteintje verschijnen. We hebben de tweede walvis ook ontdekt! Deze is wat kleiner en zwemt dicht langs de kust van de eilandjes.

Wanneer we de baai uitvaren, komen we de eerste bultrug weer tegen. De boot wordt weer even stilgelegd om te kijken en dan springt de walvis opeens een stuk uit het water. Hierdoor kunnen we zijn kop goed bekijken. De walvis blijkt flink op jacht te zijn en hierbij gebruik te maken van een techniek waarbij de vis wordt opgejaagd naar het wateroppervlak. We zien hem nog twee keer met een groot deel van zijn lijf uit het water komen. Hoewel veel denken dat dit veel voorkomend gedrag is voor walvissen, blijkt dit in de praktijk niet zoveel te zien tijdens tours. We hebben dus echt geluk. Ook de staart komt twee keer flink boven water uit en tenslotte zwemt de walvis ook nog een stukje op zijn zij, zodat we ook de zijvin goed zien. We komen tot de conclusie dat we vrijwel de hele walvis (in stukjes) boven water hebben gezien. Het was top. Voldaan keren we terug naar de haven. Het heeft onze verwachtingen overtroffen.

We halen een broodje bij Zoe's Backery. Dat was ons gister namelijk prima bevallen. Daarna rijden we richting Tofino. We stoppen bij Wickaninnish Beach voor een frisse duik. Het is prachtig weer, dus goed toeven op het strand. Het water is wel ijskoud, maar dat weerhoudt Bobbi er zeker niet van om erin te plonsen. Op het strand zijn ook surfers te vinden, die gebruik maken van de golfslag en stromingen bij de Pacific Rim. We verbazen ons over deze kant van Canada. Door de vele surfers doet het erg Australisch aan. We genieten van deze fijne afwisseling. Nadat al het zand is afgespoeld, besluiten we het Rainforest Trail te gaan lopen. Dit is een korte route over een boardwalk door het regenwoud. Het is opnieuw erg mooi om door dit bos te lopen, met varens, grote bomen met lianen en stromende beekjes.

Na deze leuke dag rijden we door naar Tofino voor een stevige maaltijd. Tofino blijkt ook een gezellig, klein stadje met een haventje. Na een korte wandeling, besluiten we te gaan eten bij The Schooner, een leuk restaurant. Het smaakt ons meer dan goed. Vannacht kamperen we op de Green Point Campground, in het Pacific Rim NP. Dit is een klein stukje terugrijden vanuit Tofino. Onze plek ligt volledig verscholen tussen de bossen en als we aankomen is het nog daglicht, maar dat is niet meer te zien op onze plek. Dit is de eerste camping waar geen total fireban geldt, dus maken we een vuurtje in de firepit en roosteren we (eindelijk) was marshmallows. Het is ondertussen behoorlijk donker om ons heel, dus doven we het vuur en kruipen we veilig de camper in. Het is hier tenslotte wel het terrein van beren, poema's en wolven.

Wildlifemeter van vandaag:
- Twee humpbackwhales;