Op berenjacht in Barkley Sound - Reisverslag uit Ucluelet, Canada van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu Op berenjacht in Barkley Sound - Reisverslag uit Ucluelet, Canada van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu

Op berenjacht in Barkley Sound

Door: Michael, Jiska en Bobbi

Blijf op de hoogte en volg Michael, Jiska & Bobbi

18 Juli 2015 | Canada, Ucluelet

Onze eerste dag in het Pacific Rim NP staan we voor dag en dauw op. We hebben namelijk een Bear Watching Tour gereserveerd en het laagtij is vandaag vroeg in de ochtend. Dit getij is het beste geschikt om beren te spotten. De beren komen dan namelijk het strand op om naar krabbetjes en andere zeedieren te zoeken onder stenen en rotsen.

Voordat we op de zodiac (soort rubberen speedboot) stappen, worden we in een drijfpak gehezen. Die van Bobbi is een paar maten te groot. Lopen is dan ook een behoorlijke uitdaging en een grappig gezicht. Als ze eenmaal goed zit in de boot, is het echter lekker warm en lukt het prima. Onze gids Scott vertelt dat hij al 15 jaar ervaring heeft als gids en kapitein op bear- en whalewatching tours. Ervaring genoeg aan boord, dus. Al voordat de motoren zijn gestart duikt er een harbourseal naast de boot op. Deze brutale havengangers worden zoveel mogelijk uit de haven geweerd, omdat ze het vooral voorzien hebben op de vangst van de vissers. De steigers torenen dan ook hoog boven het water uit. Als de motoren zijn gestart en we de haven uitvaren, ontdekken we een wasberenfamilie op de oever. Pap, mam en 3 telgen kruipen voorzichtig onder het groen vandaag en bezoeken de waterkant. In de top van een van de bomen zit een bald eagle op de uitkijk. Het Disneymoment van familie wasbeer slaat gelukkig niet om in een Discoverymoment, omdat de familie verstandig is en onder het groen verstopt blijft.

Scott tuurt ondertussen met een verrekijker de oevers verderop af en ziet beweging. We laten de wasberenfamilie achter ons en vertrekken naar de plek waar vermoedelijk een zwarte beer rondscharreld. En ja hoor, we hebben direct geluk. Een flinke zwarte beer kuiert op zijn of haar gemak rond langs de waterlijn en keert nonchalant de ene na de andere rots om met de voorpoot. Aan tevreden kauwbewegingen maken we op dat er regelmatig een krabbetje te vinden is onder de stenen. Het lijkt met het grootste gemak te gaan, terwijl het toch best flinke stenen zijn. De motor is ondertussen uitgezet en de stroming brengt ons zachtjes aan wat dichterbij. We hebben een goed zicht en blijven de beer een tijdje bewonderen. Af en toe worden we loom bekeken, maar blijkbaar zien we er niet uit als een echte bedreiging want de beer gaat rustig verder met het ontbijt. We varen nog even verder de baai van de haven in op zoek naar een tweede beer. We zien hier geen beren meer, maar wel verschillende Bald eagles.

Er wordt uitgelegd dat de jonge Bald eagles nog niet de karakteristieke witte kop hebben, maar nog volledig bruin gekleurd zijn. Er zitten verschillende jonge eagles op een drassige oever. Deze groep is na de eerste periode van verzorging verstoten door de ouders. Het is nu tijd om op eigen benen te staan. Een beetje in de war van deze sprong in het diepe, blijven de jonge vogels nog een beetje in de buurt van het nest van paps en mams. De ouders kijken echter niet meer om naar deze telgen, klaar voor de volgende leg.

We varen met meer snelheid de baai van de haven uit en de zee op om wat verder Barkley Sound te verkennen. We komen langs een rots waar een paar harbourseals heerlijk liggen te zonnebaden. Op een van de eerste strandjes hebben we opnieuw geluk. We zien een zwart puntje op het strand. Als we dichterbij komen, blijkt het een zwarte been met een jong! We kunnen niet zo heel dichtbij komen, maar met de verrekijker zien we duidelijk dat het kleine beertje achter moeders aan waggelt. Wat een schattig gezicht. Samen zoeken ze naar voedsel tussen de rotsen en het drijfhout. Moeder houdt ons steeds goed in de gaten en als ze genoeg heeft van de pottenkijkers, neemt ze haar kroost weer mee het bos in. Dit was al meer dan we hebben durven hopen, maar op een volgend strandje wordt het nog mooier. Hier loopt een moederbeer met maar liefst twee jongen. Ze stoeien met elkaar tussen de rotsen en rollenbollen langs en over hun geduldige moeder heen. Wat een geluk hebben we! We hebben deze ochtend maar liefst 3 beren en 3 jongen gezien! Tevreden keren we terug naar het dock, waar we goedgemutst uitstappen en Scott bedanken voor de trip.

Tegenover Jamie's vinden we een leuk, klein bakkerijtje (Zoe's) met heerlijke bagels en hartige taart. Hier strijken we neer om ons ontbijtje nog eens goed over te doen. In het haventje is ook het Ucluelet Aquarium gevestigd. Dit is een klein, zeer toegankelijk aquarium dat in het voorseizoen de vissen, schaaldieren, anemonen, zeeslakken en andere zeedieren in de baai vangt en in het naseizoen weer uitzet in zee. De dieren die te zien zijn verschillen dus per jaar. Er zijn verschillende touchtanks, waarin je de dieren en planten mag aanraken. We leren over de verschillende dieren en planten die bij lowtide te zien zijn in de tidepools en voelen aan zeesterren, zeeanemonen, zeekomkommers, visjes en andere zeedieren. Bobbi vindt het helemaal te gek en blijft het liefst de hele middag in het aquarium. Een van de enthousiaste en betrokken medewerkers van het aquarium geeft ons uitleg over het getij en zoekt de tijden van het laagtij voor ons op. Nu kunnen we morgen of overmorgen zelf op zoek naar deze zeedieren in de tidepools op een van de strandjes in Pacific Rim NP.

Na het bezoek aan het aquarium rijden we met de camper naar de start van de Wild Pacific Trail, een wandelpad dat langs de kust van het schiereiland van Ucluelet loopt. Het blijkt een mooie route. Het weer is prachtig en we hebben een mooi uitzicht op de kust en de zee. Bij een van de viewpoints worden we door andere wandelaars gewezen op wat beweging in het water. We zien in de verte een groep orca's langs de kust trekken. Het is ver weg en we hebben een verrekijker nodig, maar we hebben toch maar mooi killer whales gezien. Op de route ligt ook een geo-cache verstopt. Hiervoor dalen we af op Little Beach, een leuk baaitje waar we klompjes achterlaten. We zien onderweg ook nog een kleine (ongevaarlijke) gartersnake over de weg kronkelen.

Na deze leuke wandeling van zo'n 2,5 km hebben we nog energie over en besluiten we nog even een kijkje te nemen op het strand van Florencia Bay. We lopen de korte Willowbrae Trail naar Florencia Beach. Er wordt hier op borden gewaarschuwd dat er recent een zwarte beer is gesignaleerd. Het pad leidt door een bos dat overgaat in een regenwoud. Tenslotte dalen we via een boardwalk met trappen af naar de baai, waar we een mooi strand vinden. Hier vermaken we ons een tijdje met het zoeken van schelpen en spelen met zand en drijfhout. Dan wordt het tijd om terug te keren naar Surf Junction Campground voor een lekkere maaltijd. Bobbi en Mike duiken ook nog even in de hot tub op de camping. Al met al was het weer een mooie dag vandaag!

Wildlifemeter van vandaag:
- Drie zwarte beren en drie jongen;
- Verschillende Bald eagles;
- Harbour seals;
- Wasberenfamilie;
- Groep orca's in de verte;
- Gartersnake.