Te fiets door Stanley Park - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu Te fiets door Stanley Park - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu

Te fiets door Stanley Park

Door: Michael, Jiska en Bobbi

Blijf op de hoogte en volg Michael, Jiska & Bobbi

23 Juli 2015 | Canada, Vancouver

Na een heerlijke nacht in de zachte, brede bedden van onze hotelkamer, maken we plannen om te gaan fietsen in Stanley Park. De weersvoorspellingen zijn vandaag beter dan morgen, dus besluiten we dat er vandaag gefietst gaat worden. Om Stanley Park loopt een mooie fietsroute van circa 8 km langs de kust en in Stanley Park zijn er naast andere fietspaden ook allerlei andere activiteiten te ondernemen.

Dus nemen we een taxi naar Denham Street, waar verschillende verhuurders van fietsen te vinden zijn. We huren drie sportieve fietsen bij Spokes en gaan getooid met helm op pad. Bobbi stapt op en fiets direct gemakkelijk weg. Dat is een fijne start. We komen eerst langs Coal Harbour, waar we een mooi uitzicht op de skyline hebben en ons even kunnen vergapen aan de luxe jachten die hier liggen aangemeerd. Het is een prachtige dag, met volle zon, dus er is veel bedrijvigheid op het water en in het park.

Onze eerste stop van vandaag zijn de beroemde totempalen van Stanley Park. Deze exemplaren zijn nog indrukwekkender dan de palen in Duncan. We rusten even uit en knabbelen aan een croissantje. Ook hier lezen we de beschrijvingen bij de totempalen en leren we wat over de legendes van de first nations.

Na een kort ritje komen we aan bij het Vancouver Aquarium. Daar kijkt Bobbi al een paar dagen naar uit: aquaria blijven favoriet. Ze overweegt dan ook om misschien wel zeebiologe te worden, een beetje zoals Freek. De eerste afdeling die we oplopen in het aquarium heet zeemonsters. Hier zijn verschillende 'zeemonsters' (zoals een haai, een mantarog en een reuzenoctopus) opgezet en wordt er getoond hoe deze dieren er van binnen uit zien. Erg interessant is de haai waarbij wordt getoond hoe haaien hun jongen dragen en hoe deze worden geboren. Daarna wordt het wel eens tijd om levende dieren te zien, dus wandelen we door naar de afdeling 'West Coast Canada'. Hier kunnen we een aantal inheemse vissen en zeedieren bewonderen. Er is hier ook een false killerwhale te zien die is gered en wordt verzorgd totdat uitzetting in de zee weer mogelijk is. Vooral de zeeotters zijn populair bij ons. Ze liggen eerst heerlijk op hun rug in het water te snacken en doen daarna drijvend een dutje. Hun snor maakt dat dit een heel grappig en schattig gezicht is. Dan horen we dat de uitleg over de beluga whales begint. Het is de eerste keer dat we deze spierwitte dolfijnachtige in het echt zien. Het zijn prachtige dieren, die in het Noorden van Canada in het wild voorkomen.

Natuurlijk nemen we daarna ook een kijkje bij de dolfijnen en de tropische vissen. Bobbi maakt nog een kunstwerk van een zeemonster voor op de artwall van het aquarium, maar we besluiten dat de tekening te mooi is en nemen hem toch maar mee. Na een lekkere snack laten we het aquarium achter ons en vervolgen we onze weg over de rondweg om Stanley Park tot de afslag naar Beaver Lake. Dit is een meer middel in Stanley Park, waar bevers te vinden zijn. Het meer blijkt vol te liggen met waterlelies, een mooi gezicht. Hier zoeken we ook nog even naar een geo-cache, maar hebben te weinig geduld als we hem niet snel genoeg vinden. We besluiten binnendoor naar Prospect Point te fietsen en belanden op avontuurlijke bospaadjes. Met wat inspanning bereiken we het restaurantje bij Prospect Point. Dan is het absoluut tijd om bij te tanken: we verorberen een lekkere hotdog met uitzicht over Noord-Vancouver.

Als we de rondweg weer bereiken, blijken we weer terug te zijn gekomen op het punt waar we er eerder van af zijn gegaan. Dat is prima, want dan kunnen we de hele rondweg afleggen. Ondertussen begint het zonnetje wat te zakken en is het prima toeven aan de zuidzijde van Stanley Park. Hier loopt het fietspad over de seawall en fiets je langs stijle kliffen langs baaitjes en strandjes. We komen langs second beach en ontdekken dat hier ook een leuk zwembad te vinden is. Helaas hebben we geen zwemkleding bij ons. We nemen ons voor om, als het weer het toelaat, hier morgen terug te komen om alsnog een duik te nemen. Natuurlijk stoppen we ook bij de grote speeltuin die naast het zwembad ligt. Uiteindelijk keren we voldaan terug bij het fietsverhuurstation, waar we worden onthaald met een welgemeend 'wat zijn jullie lang weggeweest'. Blijkbaar maken de meeste huurders een snel rondje, maar wij vonden het zeker de moeite waard om een hele dag in het park te zijn. Het was een leuke dag, die we afsluiten met een lekkere bak koffie/chai latte bij de Starbucks. Als we weer bij het hotel terugkomen, blijkt de dag toch nog niet helemaal compleet: een duik in het zwembad mag natuurlijk niet ontbreken!