Whitewaterraften door de canyon - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu Whitewaterraften door de canyon - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu

Whitewaterraften door de canyon

Door: Michael, Jiska en Bobbi

Blijf op de hoogte en volg Michael, Jiska & Bobbi

10 Juli 2015 | Canada, Jasper Park Lodge

Na een goede nachtrust op de Whistler Campground staat er een leuke activiteit op het programma: whitewater rafting op de Althabasca River! We moeten ons op tijd melden bij Maligne Tours op Patricia Street in Jasper. Vanuit Jasper gaan we met een oude schoolbus naar het startpunt van ons raftavontuur. Op de rivieroever worden we in wetsuits en reddingvesten gehezen, klaar voor onze paddletocht. Onze raftgids Justin blijkt een enthousiaste verteller te zijn en we worden in de boot vergezeld door een ander gezin met 2 meisjes. Dat is erg gezellig voor Bobbi. Onze tocht gaat over de rivier door de canyon. Het is werkelijk prachtig. Regelmatig komen we bij een stroomversnelling en dat zorgt voor een verfrissende plons en een nat pak. De dames gillen wat af samen. Bobbi geniet er zichtbaar van. De meiden krijgen geen genoeg van het wilde water en het peddelen. Bobbi mag zelfs even achterin de boot met de grote peddels roeien. Ze is beretrots. Als we zo'n 12 km hebben geraft, komen we aan bij de eindbestemming en hijsen we de boot samen weer op de oever. Nadat we ons, met wat geknok met rubber, uit onze websuits hebben geworsteld stappen we weer in de bus voor de terugweg naar Jasper. Dan worden we verrast: er loopt zomaar een grizzlybeer over de weg heen! De hele bus stuitert van de enthousiaste reacties. Erg gaaf om te zien dat deze grote, bruine beer op zijn gemak de Icefield Parkway oversteekt en weer in het bos verdwijnt. Het bewijs is geleverd: er wonen hier dus echt grizzlies!

In Jasper teruggekomen lossen we eerst een belofte in: een berenmuts voor Bobster. Daarna genieten we van een uitgebreide lunch in de pub. Kleine porties kennen ze hier niet! Bordje leeg is dan ook geen haalbare zaak in Canada. Na deze monsterlunch gaan we op weg voor een mooie hike. Op het programma stond Maligne Canyon, maar deze route is vanwege een bosbrand waarschijnlijk gesloten. Dan valt de keuze op Mount Edith Cavell. De toegangsweg naar de trails bij deze berg blijkt echter alleen begaanbaar voor voertuigen tot 7 meter en onze camper is zo'n 8,5 (!) meter lang. Op zoek dus naar een volgend alternatief. Het wordt The Five Lake Valley. Deze trail werd ons eerder vandaag al aanbevolen door de raftcrew. We nemen een mooie route over kleinere wegen naar het startpunt van de trail van 5 km langs (zoals de naam van de trail al doet vermoeden ) 5 meren. Onderweg naar het startpunt van de trail worden we opnieuw verrast door een zwarte beer langs de weg. We kunnen een tijdje met hem mee rijden terwijl hij (of zij?) rustig door de bossen heen scharrelt. Een indrukwekkende ervaring (vooral omdat we veilig in de camper zitten). Wat een mooie dieren zijn het toch!

Als we bij de trail aankomen is het al wat rustiger met wandelaars omdat de dag al aardig is gevorderd. We lopen dan ook een groot gedeelte van de wandeling zonder andere wandelaars tegen te komen. Voorzien van een bearbell en gewapend met bearspray wanen we ons aardig veilig in bearcountry. De route is een rondje, eerst door het bos, daarna door wetlands en tenslotte langs de meren. Ook deze meren hebben weer een mooie blauwe kleur. Samen met de wildflowers op de oevers van de meren is het een prachtig plaatje. Als het op de terugweg al wat later begint te worden, zetten we ook nog wat liedjes in om eventuele beren in de omgeving te laten weten dat we 'goed volk' zijn. Bobbi vermaakt zich goed onderweg en loopt de 5 km zonder problemen lekker door. We zijn opnieuw erg trots op haar. Het was een heuvelachtige route met veel geklim en geklauter, dus best zwaar.

Als we bij de camping aankomen, besluiten we eerst een frisse douche te nemen. Omdat het een groot campingterrein is, rijden we met de camper naar de douchegelegenheid. Bobbi en Jiska besluiten terug te lopen over de Whistler Trail en komen onverwacht een kudde elks (grote herten) tegen. We verbazen ons over de grootte van deze dieren. Ze hebben gemakkelijk het formaat van een koe of paard en de mannetjes zijn voorzien van een enorm gewei. Voorzichtigheid is geboden, want een elk in de aanval is levensgevaarlijk. En nu we er een paar zijn tegengekomen kunnen we ons dat levendig voorstellen! Wanneer we bij de camper aankomen met enthousiaste verhalen, blijkt dat Michael de elks ook al was tegengekomen op onze eigen kampeerplaats.

Wanneer we net zijn geïnstalleerd op onze plaats, begint het te gieten. Een perfecte timing, want wij zitten lekker droog in de camper en de regen was welkom voor het blussen van de bosbranden. Morgen hebben we een lange rit voor de boeg: van Jasper naar Wells Gray, met onderweg een leuke stop bij Blue River!

Wildlifemeter van vandaag:
- Grizzly beer;
- Zwarte beer;
- Elks;
- En natuurlijk weer wat squirrels.