De berenboot - Reisverslag uit Clearwater, Canada van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu De berenboot - Reisverslag uit Clearwater, Canada van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu

De berenboot

Door: Michael, Jiska en Bobbi

Blijf op de hoogte en volg Michael, Jiska & Bobbi

11 Juli 2015 | Canada, Clearwater

Met enige tegenzin laten we de prachtige omgeving van Jasper vandaag achter ons. Er was hier nog genoeg te beleven en te zien. Wat extra tijd was hier goed besteed geweest, maar het vervolg van onze route biedt ook veel moois. We rijden van Jasper naar Clearwater, een stadje dat de toegangspoort is tot het Wells Gray Provincial Park. Vlak na de grens van Jasper NP ligt Mount Robson, de hoogste piek van de Rocky Mountains. Helaas ligt de top vandaag wat verscholen tussen de wolken. Langs deze route liggen verschillende geo-caches, waarvan we er een paar meepikken. Bijvoorbeeld bij Billy the Goat, het entreebord van Mount Robson NP. We stoppen ook voor wat verse aardbeien, die er prima in gaan bij Bobbi.

Na flink wat kilometers te hebben afgelegd, maken we een stop in Blue River. Hier kunnen we een River Safari maken met een goede kans op het spotten van beren. Als we in Blue River aankomen, blijkt dat we nog even moeten wachten voordat we met een boot mee kunnen. Deze tijd besluiten we te vullen met een Jeep Safari, die ons bovenop de berg brengt. Naast een mooi uitzicht, is er ook kans om een Grizzly tegen te komen in de hogergelegen gebieden. We klimmen in de jeep van onze gids Clyde. Bobbi en Jiska op de bank en Michael staand in de laadbak achterin. We komen langs een beverdam en zien op de terugweg een kleine zwarte beer in een boom. Dit blijkt nog een jonge beer te zijn, die waarschijnlijk net van zijn moeder gescheiden is en het nu alleen moet zien te rooien. Hij is dan ook behoorlijk voorzichtig en laat zich meteen uit de boom zakken als hij ons in de peiling krijgt. Op de grond aangekomen zet hij het op een lopen naar de dichtere bossen. Het is meteen duidelijk dat een boom in vluchten geen zin heeft als je een beer tegenkomt. Ze klimmen binnen no-time naar de top. Ook een sprintje trekken biedt geen uitkomst, een beer kan een snelheid van 20 km per uur halen. En zo goed is onze conditie zeker niet.... Het devies bij een ontmoeting met een zwarte beer is dan ook, rustig blijven staan, met een lage stem tegen de beer praten, geen oogcontact maken en je voorzichtig terugtrekken. Beren zullen over het algemeen hun best doen om een ontmoeting met mensen te voorkomen en zodra ze de kans krijgen zich terugtrekken als er mensen in beeld komen. Een aanval is vaak verdedigend, bijvoorbeeld als er geen alternatieve vluchtroute is of wanneer het een moederbeer met jongen betreft. Slechts zeer zelden ziet een beer een mens aan voor prooi en dit zal eerder voorkomen bij een Grizzlybeer dan bij een zwarte beer.

Na de Jeep Safari kunnen we vrijwel direct instappen op de boot bij gids Ben. Hij vertelt ons nog meer over de beren in dit gebied. De beerdichtheid in Grizzly Valley is zeer hoog. Het gebied is uniek omdat het een binnenlandse regenwoud is. 's Zomers is het hier warm, maar 's winters kan hier tot 8 meter sneeuw liggen in het dal en tot 30 meter sneeuw op de top van de bergen. De beren houden dan een winterslaap. De jongen worden geboren tijdens deze winterslaap. De berin slaapt dus door de bevalling en door de eerste 3 a 4 maanden na de geboorte van haar kroost heen. Dat is pas een makkelijke kraamtijd! Daarna is het echter hard werken voor de moederbeer om haar jongen veilig te houden. Een ontmoeting met een mannetjesbeer kan ertoe leiden dat haar jongen door hem worden gedood. Vooral de jonge mannetjesberen lopen gevaar. Op deze manier wordt toekomstige concurrentie uitgeschakeld en wordt de moederbeer weer sneller vruchtbaar.

We vliegen over de rivier heen en zien al snel een zwarte stip langs de rivieroever scharrelen. Als we dichterbij komen, blijkt dit een flinke zwarte beer te zijn. We kunnen hem een tijdje volgen en het is een prachtgezicht. De beer gunt ons geen blik waardig en rommelt rustig verder tussen de keien in het water en de bosjes op de oever. Na enige tijd bij deze beer te hebben doorgebracht, varen we verder. Niet veel later wordt er opnieuw een zwarte beer gesignaleerd. Dit blijkt een jonger exemplaar. Ook nu krijgen we weer de kans om hem goed te bekijken. Als we denken dat hij in de bosjes is verdwenen, verschijnt hij opeens weer op het keienstrandje, gevolgd door een bruinere beer (ook een zwarte beer, maar met een bruine kleur). Zwarte beren kunnen namelijk verschillende kleuren hebben: zwart, grijs, blond en alle tinten bruin. Deze vrouwtjesbeer heeft een wat dikkere vacht en volgt de zwarte mannetjesbeer op de voet. De gids legt uit dat dit een bijzondere situatie is. Beren zijn in principe solitair, maar deze twee jonge beren brengen al een paar weken samen door. Ze zijn waarschijnlijk zo'n 2 a 2,5 jaar oud en houden elkaar gezelschap. De moeder van de bruine beer is vorige zomer overleden en haar jong heeft, wonder boven wonder, de afgelopen winter op zichzelf overleefd. Er zijn zoveel beren in deze omgeving, dat de gidsen de beren niet allemaal herkennen. Maar dit is zo'n bijzonder stel dat deze twee beren goed te onderscheiden zijn van de andere beren. We hebben het geluk dat we ook deze beren een tijdje goed kunnen bekijken vanaf een veilige afstand.

We vervolgen de boottocht met een stop bij een waterval en keren daarna, voldaan met maar liefst 3 beren!, terug naar de steiger. Daarna rijden we snel door naar Clearwater voor wat inkopen. De komende twee nachten verblijven we in Wells Gray Park. Hier zijn weinig faciliteiten, dus moeten we ons goed voorbereiden. Tot onze grote vreugde hebben we beschuit en hagelslag van de Ruijter gevonden! Vanaf Clearwater moeten we nog zo'n 70 km het park in rijden voordat we onze kampeerplek bij het Clearwater Lake bereiken, deels over een verharde weg en deels over een dirtroad. De route gaat langs verschillende kreken en watervallen. Omdat het al wat later wordt, besluiten we alleen bij Helmcken Falls te stoppen. Andere stops kunnen we nog maken op de terugweg uit het park over twee dagen.

Helmcken Falls blijkt een duizelingwekkende val te maken vanaf de wand van de kloof. Wat een mooie waterval! Door erosie ligt de waterval in een soort kom met rondom groene bossen. Dit was zeker een stop waard en omdat we al wat later zijn, hebben we de waterval volledig voor onszelf. De dirtroad blijkt goed begaanbaar nadat we de snelheid wat hebben teruggebracht. Op Clearwater Lake Campground hebben we een mooi beschut plekje. Hier blijven we morgen de hele dag om het park verder te verkennen.

Wildlifemeter van vandaag:
- 4 zwarte beren in Blue River.