Met de Icefield Explorer de gletsjer op - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu Met de Icefield Explorer de gletsjer op - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu

Met de Icefield Explorer de gletsjer op

Door: Michael, Jiska en Bobbi

Blijf op de hoogte en volg Michael, Jiska & Bobbi

09 Juli 2015 | Canada, Jasper Park Lodge

Vandaag gaan we vroeg uit de veren, want er staat een lange(re) rit op het programma. De rit gaat over de Icefield Parkway van Lake Louise naar Jasper (zo'n 230 km). Omdat we nog niet voldoende hebben gezien in de omgeving van Lake Louise starten we de dag met het verkennen van de omgeving.

Na een snel ontbijtje is de eerste stop Lake Morraine. Al snel blijkt dat we er niet verkeerd aan hebben gedaan om hier al vroeg heen te gaan. Het is nog niet druk en het meer ligt er echt prachtig bij in de ochtendzon. We kunnen er maar niet over uit hoe blauw het water van dit gletsjermeer is. De bergen en bomen rondom het meer worden prachtig weerspiegeld in het turquoise water. Het is een uitzicht als een ansichtkaart. Een goede manier om wakker(der) te worden in de vroege ochtend! Onderweg naar het meer komen we verschillende kleine 'critters' tegen. We zien een pica (klein hamsterachtig beestje met grote oren), verschillende piepkleine least chipmunks en wat grotere golden-mantled ground squirrels. Bobbi is tot over haar oren verliefd op deze kleine knagertjes! Bij de terugweg komen we ook nog een hoary marmot tegen, een behoorlijk grotere knager met een wollige staart. Wat een leuk beestje! Hij rommelt ongegeneerd verder als we hem bestuderen.

Nadat Lake Morraine grote indruk op ons heeft gemaakt, rijden we verder naar Lake Louise, het wat grotere meer waar het nabijgelegen stadje naar is vernoemd. Ook dit blijkt een mooi plaatje met besneeuwde bergtoppen op de achtergrond. Dat er nog volop sneeuw te zien is, is moeilijk te rijmen met de temperatuur van vandaag. Het kwik begint al flink te stijgen. Het mooie weer maakt dat we na iedere bocht in de weg opnieuw een helder en prachtig vergezicht zien. Rijden is hier absoluut geen straf. Mike is ondertussen al aardig gewend aan de afmetingen van de camper. Hij manoeuvreert en navigeert ons keurig van bezienswaardigheid naar bezienswaardigheid.

Hoewel we nog best een flinke route voor de boeg hebben, besluiten we het er toch op te wagen om met de Lake Louise Gondola naar de bergtoppen aan de andere kant van het dal te gaan ('s winters een populair skigebied). Vanuit de kabelbaan bestaat namelijk de kans dat je grizzlyberen spot. En die kans willen we natuurlijk niet onbenut laten! Rondom het dalstation worden we opnieuw vergezeld door kleine kruipertjes: dit keer columbian ground squirrels. Vanuit de open liftstoeltjes zien we vrolijke bergweiden vol weidebloemen en mooie uitzichten (o.a. op Lake Louise met het chateau op de voorgrond), maar helaas geen grote bruine beren. Boven aangekomen, blijkt dat er toch echt regelmatig een bezoekje wordt gebracht door de grizzlies. Het dal- en bergstation van de gondola is namelijk omheind met een elektrisch geladen hekwerk om nieuwsgierige bezoekers buiten te houden. Ook de trail naar de top van de berg is gesloten vanwege recente berenactiviteit. Na een bezoekje aan het visitorcenter (waar we aan een echte berenvacht, een poemastaart en een berentand kunnen voelen), nemen we een koel drankje op het terras met mooi uitzicht op het dal. We bedenken ons dat het hier 's winters ook geweldig moet zijn om te skiën.

Ook op de terugweg zien we geen beer door de weides scharrelen. Jammer, maar we hebben er vertrouwen in dat we later deze vakantie nog wel een beer tegenkomen. Na terugkomst in het dal, maken we een snelle lunch in de camper klaar en gaan we op pad over de Icefield Parkway. De dag is al aardig gevorderd, dus we rijden zonder verdere stops door naar het Colombia Icefield Center.

Bij het Icefield Center gaan we met een Icefield Explorer (een truck op enorme wielen) de gletsjer op. Dat is een behoorlijke stijle rit de (ijs)berg op. Het is een mooi gezicht wanneer de grote trucks over de ijsvlakte rijden. Verontrustend is dat de gletsjer langzaam maar zeker verdwijnt. De laatste schattingen geven aan dat de gletsjer over 40 jaar volledig verdwenen zal zijn. Een sombere gedachte. Op de gletsjer stappen we uit om het ijs van dichtbij te bekijken. Bobbi vult haar drinkbeker met gletsjerwater, dat een erg zachte smaak heeft en natuurlijk heerlijk koel is. Na terugkomst van de gletsjer staat het volgende avontuur ons te wachten: een wandeling over de skywalk boven een canyon. Vooral voor Mike levert dit klotsende oksel op omdat de hoogtevrees behoorlijk wordt getard met de glazen bodem in de skywalk. Ook hier is het uitzicht weer de moeite waar en zeg nou zelf: wie wil er niet over lucht lopen?

Na de laatste kilometers van de dag komen we aan op Whistler Campground, vlak voor het stadje Jasper. Hier ligt weer een fijne kampeerplaats op ons te wachten. We staan in het bos, tussen de hoge bomen. Het is een mooi plekje, waar we de komende 2 nachten zullen verblijven.

Wildlifemeter van vandaag:
- Hertjes (langs de weg bij Lake Morraine);
- Pica (klein hamsterachtig beestje met grote oren);
- Verschillende piepkleine least chipmunks;
- Wat grotere golden-mantled ground squirrels;
- Hoary marmot.