Ik zag twee beren.... - Reisverslag uit Lake Louise, Canada van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu Ik zag twee beren.... - Reisverslag uit Lake Louise, Canada van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu

Ik zag twee beren....

Door: Michael, Jiska en Bobbi

Blijf op de hoogte en volg Michael, Jiska & Bobbi

08 Juli 2015 | Canada, Lake Louise

We beginnen de dag met een mooie wandeling bij Lake Minnewanka. Wat een mooi meer, met felblauw water en een rotsachtige oever. We kiezen voor het "avonturenpad" over de rosten langs het water en komen flink wat nieuwsgierige groundsquirrels tegen. Ze komen enthousiast naar je toe als je knielt, op zoek naar een lekkere snack. We hebben geen fastfood te bieden, want Bobbi heeft al goed geleerd dat wildlife niet gevoerd mag worden. De wandeling gaat langs het meer en door het bos. Een mooie eerste kennismaking met de Canadese natuur. Bobbi stapt lekker door en we worden begeleid door het gerinkel van onze bearbell. We hebben in onze oren geknoopt dat dit bearcountry is en dat we dus bear aware moeten zijn. Zoals een andere wandelaar opmerkte: 'Better safe, than sorry'. Langs het pad komen we dan ook gepantserde prullenbakken tegen, om te voorkomen dat beren hier komen lunchen.

Na een fijne wandeling laten we Lake Minnewanka achter ons en gaan we op weg naar Lake Johnson. Hier kunnen we een frisse duik nemen en die is welkom, want het is prachtig weer vandaag! We besluiten ook de geocache te zoeken bij Jumpin' Johnson, een touwschommel waarmee je vanuit een hoge boom het meer in kan plonsen. Hiervoor moeten we een korte wandeling langs het meer maken. Helaas, de cache vinden we nergens, maar Mike maakt wel van de gelegenheid gebruik om als Tarzan door de lucht te slingeren en een bommetje in het meer te maken. Op de terugweg zwemmen Bobbi en Mike naar de overkant. Op de helft slaat de paniek enigszins toe als er een waterslangetje wordt gesignaleerd.... of wat het toch een zwart touwtje? Gelukkig bereiken ze beide heelhuids de kant en was het vooral een lekker frisse duik.

We besluiten te gaan lunchen in Banff en slaan gelijk een bus bearspray in. Mocht het echt tot een close encounter met Yogi Bear komen, dan zijn we vanaf nu goed bewapend! Gelukkig schijnt dit slechts zeer zelden nodig te zijn. De lunch valt prima en met gevulde maag trekken we verder naar de Banff Gondola, een gondellift die ons boven op de berg brengt met een prachtig uitzicht over de vallei, Tunnel Mountain en Banff. In de verte zien we Lake Minnewanka, waar we vanmorgen nog rondliepen. Over een boardwalk kunnen we nog verder de berg opklimmen naar the Ray Station. Ook hier worden we weer omsingeld door eekhoorntjes. Bobbi kan geen genoeg van ze krijgen!

Weer terug in het dal, is het de hoogste tijd om naar de eindbestemming van vandaag te rijden: Lake Louise. Ook dit blijkt weer een mooie route door de bergen. We rijden over de Bow Valley Parkway, een beroemde route met een behoorlijke kans om wildlife tegen te komen. Op een smal stuk weg worden we verrast: 2 zwarte beren in de berm! Helaas geen ruimte om te stoppen, dus in een flits zijn we er alweer voorbij! Toch een bijzondere ervaring. Natuurlijk balen we ook dat we niet een beter kijkje hebben kunnen nemen, maar misschien komen we later op deze reis nog in de gelegenheid.

Ook op de campground bij Lake Louise hebben we een mooi bosrijk plaatsje. Op deze campground mogen alleen campers en caravans met harde wanden staan vanwege het drukke berenverkeer in deze omgeving. Er is ook een campground voor tenten, maar deze is omheind met een elektrisch geladen hekwerk. Lake Louise staat namelijk bekend om haar Grizzly beren en deze beren hebben een sterker jachtinstinct en richten meer schade aan dan de zwarte beren. We kijken dan ook waakzaam om ons heen als we door het bos naar de douches lopen, maar komen alleen andere kampeerders tegen. Langs de campground loopt een treinrails, waar regelmatig hele lange goederentreinen overheen denderen, begeleid door luid getoeter. Tijdens het eten tellen we dat een trein wel meer dan 45 wagons heeft. Niet zo gek dat er zowel vooraan als achteraan een locomotief rijdt. Dat belooft nog wat voor vannacht! We zijn echter zo moe, dat we er lekker door heen slapen!

Wildlifemeter van vandaag:
- Veel nieuwsgierige en hongerige groundsquirrels
- Waterslangetje (?)
- Twee zwarte beren langs de weg