Howdie Cowboy - Reisverslag uit 100 Mile House, Canada van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu Howdie Cowboy - Reisverslag uit 100 Mile House, Canada van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu

Howdie Cowboy

Door: Michael, Jiska en Bobbi

Blijf op de hoogte en volg Michael, Jiska & Bobbi

13 Juli 2015 | Canada, 100 Mile House

Naar vandaag heeft Bobbi uitgekeken: we gaan op weg naar Spring Lake Ranch. Daar zullen we 2 nachten verblijven tussen de paarden, de koeien en de andere boerderijdieren. Het walhalla voor een klein meisje! Dus vertrekken we op tijd vanaf Clearwater Lake Campground. Omdat we op de heenweg geen stops hebben gemaakt op weg naar Clearwater Lake, nemen we nu de tijd om te stoppen bij wat geo-cache locaties en bij Dawson Falls.

Na een korte wandeling komen we bij Dawson Falls. Weer een heel andere waterval als Helmcken Falls! Dawson is geen hoge, maar juist een brede waterval en wanneer we er naast staan, zijn we ons volledig bewust van de kracht waarmee het water van de richel af valt. We laten Wells Gray achter ons en rijden zo'n 170 km naar 100 Mile House. Het is duidelijk dat we in ranchcountry (the Cariboo) zijn, we zien langs de weg verschillende boerderijen liggen. In dit stadje nemen we even de tijd om te lunchen bij Subway en te tanken. Niet ver van 100 Mile House (net na 108 mile ranch) ligt de (onverharde) toegangsweg naar Spring Lake Ranch. Wanneer we deze weg zijn ingeslagen, komen we al snel wat loslopende koeien met kalveren tegen. Ze kijken ons onverschillig aan als we voorbij tuffen in onze vrachtwagen.

Na 17 km over de hobbelweg, zien we de poort van de ranch opdoemen. We laten de camper de komende 2 dagen op de parkeerplaats staan en nemen onze intrek in een van de cabins op de ranch. We worden warm verwelkomd door de eigenaren van de ranch, John en Myrna. Ook de honden Honey en Pepper komen direct een kijkje bij ons nemen. We komen door hun kwaliteitscontrole heen en worden voor de komende dagen bestempeld als 'goed volk'. Natuurlijk zijn we nieuwsgierig naar de cabin, maar eerst wordt er een kijkje genomen bij de paarden. De hele kudde staat in de paddock bij de barn in het zonnetje. Een viertal paarden vallen direct op: de enorme Belgische trekpaarden Ranger en Rooster, de ieniemienie pony Shorty en de halflinger Big Gil. Bobby is direct tot over haar oren verliefd op de laatste twee viervoeters. Er wordt flink geknuffeld en gekroeld.

De cabin blijkt op een mooi plekje op het terrein te liggen, met een goed uitzicht over Spring Lake. De ranch is de enige property aan het meer en dus staat het meer geheel tot de beschikking van de gasten. Er kan worden geroeid, gekanood, gevist en gezwommen. Niet alleen vermaak met de paarden, dus. We installeren ons in de cabin en genieten van het weer wanneer we het terrein verder verkennen en kennismaken met de katten Fred en Rex. Rex sluit direct een innige vriendschap met Bobbi. Hij wijkt de komende dagen niet meer van haar zijde.

Om zes uur kunnen we aanschuiven voor een lekkere maaltijd met uitzicht op het meer. Vanavond staat er kip met friet en groente op het menu. Voor het toetje is er keuze uit kersen- of appeltaart. Beiden blijken heerlijk! Na het eten genieten we van de rust op de steiger in het meer. Bobbi en Michael werpen (zonder succes) een hengel uit. Dan worden we verrast door een bever die rustig voorbij zwemt. We zien en horen ook de Bald Eagles die over het meer zweven en regelmatig een duikvlucht naar het water maken voor een greep naar vis. Wat een prachtige roofvogels zijn dit, met hun karakteristieke witte kop en felgele snavel.

Morgen zullen we rond 10 uur te paard gaan voor een mooie rit in de omgeving. Ongetwijfeld een hoogtepunt van onze reis voor Bobbi!

Wildlifemeter van vandaag:
- Ganzen;