The Stampede: First Nations en chuckwagon racing - Reisverslag uit Calgary, Canada van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu The Stampede: First Nations en chuckwagon racing - Reisverslag uit Calgary, Canada van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu

The Stampede: First Nations en chuckwagon racing

Door: Michael, Jiska en Bobbi

Blijf op de hoogte en volg Michael, Jiska & Bobbi

06 Juli 2015 | Canada, Calgary

Onze tweede dag op de Stampede! We hebben tickets voor de avondshow en dus wat minder haast in de ochtend. Daarom nemen we eerst een lekker ontbijt en plonzen we daarna nog een keer in het zwembad met de glijbanen.

Rond een uur of half 1 gaan we met de taxi naar het Stampede terrein. We hebben een aantal dingen op ons wensenlijstje staan: de Superdogs Show, de Round Up Cowboy competitie, The Indian Village, de agrarische markt, de beurs in de BMO-building en natuurlijk de avondshow. Uit dit rijtje blijkt al hoe enorm veel er te doen en te zien is op the Stampede!

Eerst maar op weg naar de favoriet op het wensenlijstje van Bobbi: the Superdogs Show. Met Bif in aantocht is dit een evenement dat Bobbi zeker niet wil missen. Nadat we tickets hebben gehaald, nemen we gelijk plaats op de tribune. Bobbi doet een poging om een doelpunt te maken als er een superdog op doel staat. De bal wordt direct gestopt door de superhond! De show zorgt voor de flinke lachsalvo's. Na de show mogen we de honden komen aaien en daar maakt Bobbi graag gebruik van. We zien een mooie superdoghalsband voor Bif, dus deze wordt alvast aangeschaft!

Daarna nemen we een kijkje bij de Round Up Cowboy competitie. Bij deze wedstrijd wordt er een hindernisparcours afgelegd door cowboy en paard (allemaal quarter horses). Het is indrukwekkend hoe goed deze paarden luisteren naar de hulpen van de ruiter en hoe wendbaar de combinaties zijn. Na de prijsuitreiking lopen we naar de agrarische markt, waar je allerlei boerderijdieren kunt bekijken en aaien. Bobbi kan maar met moeite afscheid nemen van de mini-ezeltjes en de veulentjes.

Op de westernmarkt wordt Bobbi verwend met een paar superstoere cowboyboots. Ze glimt van trots als ze op haar nieuwe laarzen richting the Indian Village slentert. In the Indian Village is een verzameling tipi's te vinden en worden regelmatig voorstellingen gegeven door de aanwezige first nations. We wonen een van deze voorstellingen bij, waarbij in traditionele kleding de verschillende dansen worden uitgelegd en getoond. Bobbi danst vrolijk mee en dan is het tijd om naar de Grandstand te lopen voor de avondshow.

We zitten op vrijwel dezelfde plaatsen als bij de rodeo gistermiddag. Voordat de show begint vinden eerst de chuckwagonraces plaats. Dit is een spectaculair schouwspel: met een chuckwagon (soort huifkar) achter een vierspan paarden wordt in volle vaart een parcours afgelegd. De race start op het rodeoterrein voor de tribune, waar eerst een oven de wagen in moet worden getild, waarna er met de hele wagen een korte draai om een vat wordt gemaakt om daarna, gevolgd door de bijrijders die in vliegende vaart te paard springen, in volle galop een parcours af te leggen. Na een volle ronde door het stadion wordt er voor de tribune gefinisht, waarbij de koetsiers en de paarden alles geven in de laatste meters. De groep van 5 chuckwagons, 25 aangespannen paarden en 10 bijrijders stuiven in een stofwolk door de finish voor de tribune, waarna het nog even spannend is wie de race heeft gewonnen. Er kunnen namelijk nog strafpunten worden afgetrokken. Het publiek wedt voor de start van de race volop met elkaar en juicht, schreeuwt of scheldt (al naar gelang de prestaties van hun favoriet) de hele race lang. Het is een waar spektakel en we kijken met open mond toe.

Er zijn vanavond 9 rondes en als het bij de 7e met bakken uit de hemel komt, wordt het nog spannender. De flinke windstoten en fikse regeninslag lijken de deelnemers niets te deren. Het gas wordt volop open gezet! Wij zitten warm en droog op de overdekte tribune, maar op de open tribunes wordt snel naar veiligheid en een droge plek gezocht. Na de laatste race begint de avondshow. Er wordt een enorm podium het stadion ingereden en we worden verwend met showballet, lichtshows, vuurwerk, (country)zang en acrobatiek. Langzaam maar zeker begint de vermoeidheid toe te slaan bij Bobbi en we besluiten niet de hele show af te kijken, maar alvast richting hotel te gaan. Morgen halen we de camper op bij Canadreams en dan staat ons nog een lange en geweldige reis te wachten van Calgary naar Vancouver! Wij hebben er zin in!