Een herinnering aan het verontrustende verleden - Reisverslag uit Hiroshima, Japan van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu Een herinnering aan het verontrustende verleden - Reisverslag uit Hiroshima, Japan van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu

Een herinnering aan het verontrustende verleden

Door: Michael, Jiska en Bobbi

Blijf op de hoogte en volg Michael, Jiska & Bobbi

19 Juli 2014 | Japan, Hiroshima

We trekken de deur van ons huisje Iho-An achter ons dicht en gaan op weg naar Hiroshima met de shinkansen. Op de route naar Hiroshima komen we langs de stations Shin-Osaka en Shin-Kobe, waar we over een paar dagen weer terug zullen komen voor ons bezoek aan Kobe en later aan Osaka. Hiroshima is de meest zuidelijke locatie van onze rondreis en dat is te merken aan de temperatuur. Vanaf het station nemen we de tram naar Hacchoburi, in downtown Hiroshima. Na een wandeltocht door de hoofdstraat van het uitgaansgebied, komen we aan bij ons hotel. Onze kamer is nog niet klaar, dus besluiten we te gaan lunchen en daarna direct door te gaan naar het Peace Memorial Park. We lunchen in een hip tentje naast het hotel, waar de net zo hippe bediening bijna geen woord Engels blijkt te spreken. Toch lukt het om met een hoop handgebaren een paar sandwiches en lekkere pasta te bestellen.

Daarna wandelen we naar het Peace Memorial Park. Het valt direct op dat de brede lanen van Hiroshima de stad een heel ander uiterlijk geven dan de smalle traditionele straatjes van Kyoto. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de tragedie van de atoombom van Hiroshima op 6 augustus 1945. Als gevolg van deze bom is het overgrote deel van de historische delen van de stad Hiroshima vernietigd.

Het Peace Park is ter nagedachtenis aan dit oorlogsdrama opgericht. Het park beslaat een groot deel van de binnenstad van Hiroshima en straalt een grote rust en waardigheid uit. Als we onder het museum doorlopen, zien we in een oogopslag de Cenotaph en de A-Bomb Dome. De Cenotaph voor de slachtoffers van de atoombom is een tombe in de vorm van een boog. Onder de boog wordt het register bewaard met de namen van alle slachtoffers die als gevolg van de bom direct of door lange termijn effecten zijn overleden, in totaal meer dan 220.000 slachtoffers. Een aantal om stil van te worden.

We besluiten niet naar het Peace Memorial Museum te gaan omdat dit veel schokkende beelden zou bevatten, waar we Bobbi nu zeker nog niet mee willen confronteren. Wel nemen we de tijd om het Children's Peace Monument te bekijken en Bobbi uitleg te geven. Het monument wordt omringd door vele felgekleurde gevouwen kraanvogels. De oorsprong van deze papieren vogels ligt in de Japanse vouwkunst origami. Tegenwoordig zijn de gevouwen vogels een universeel teken voor vrede. De kraanvogels die wij bekijken blijken uit de hele wereld afkomstig te zijn en naar Hiroshima verstuurd om de boodschap van de wens voor wereldvrede te verkondigen. Er schijnen maar liefst 10 miljoen kraanvogels per jaar te worden ontvangen door Hiroshima. Deze traditie is ontstaan toen een jong meisje, Sadako Sasaki genaamd, dat als gevolg van de atoombom aan leukemia overleed, tien jaar na de bominslag. Ze geloofde dat het vouwen van 1.000 kraanvogels haar zou helpen om te genezen. Na haar dood, is het monument gebouwd ter herdenking van alle kinderen die slachtoffer zijn geworden van de A-bom. We beheersen de kunst van het kraanvogel vouwen nog niet, maar kopen een aantal origamivelletjes en uitleg om ermee te gaan oefenen.

Ook aan de A-Bomb Dome besteden we veel aandacht. De A-Bomb Dome is een monument dat bestaat uit de ruïne van de Prefectiral Industrial Promotion Hall. Dit gebouw stond vrijwel in het centrum van de explosie en is wonderlijk deels overeind gebleven als een van de weinige vooroorlogse gebouwen in de stad. Geen van de aanwezigen in het gebouw overleefden de inslag. Het gebouw is als monument bewaard gebleven zoals het er direct na de explosie aan toe was. Het aanblik van dit gebouw maakt duidelijk hoe groot de impact en de schade was en maakt grote indruk op ons.

Na ons bezoek aan de Peace Memorial Park, bezoeken we Hiroshima Castle. Het historische kasteel heeft de inslag van de bom niet overleefd. Het kasteel dat wij bekjken is dan ook een reconstructie. Hiroshima Castle werd vroeger ook wel het karperkasteel genoemd vanwege de grote slotgracht met karpers. Het is een mooi kasteel dat is omringd door veel water en groene tuinen.

Als het begint te schemeren besluiten we met de taxi terug te keren naar downtown Hiroshima. We willen graag de lokale specialiteit Okonomiyaki proeven. De taxichauffeur verwijst ons naar Okonomimura, een klein wijkje dat bekend staat om de Okonomiyaki-restaurants. Het ziet er gezellig uit. We lopen de trap op van het gebouw waar de taxichauffeur ons enthousiast naar verwijst en ontdekken al een rij op de eerste etage! Wij proberen het op de tweede etage en vinden daar een plekje aan de bar van een restaurantje dat volledig wordt bestierd door dames. De okinomiyaki wordt voor je neus op de grilplaat klaargemaakt door de kokkin. Het ziet al erg aanlokkelijk uit, maar als we proeven zijn we helemaal om. Wat een heerlijk gerecht!!! Het is een soort gevulde pannenkoek. Geen traditioneel gerecht maar moderne Japanse junkfood. De basis bestaat uit pannenkoekjes van bloem, ei en gesneden kool, maar de rest van de ingrediënten kan nogal verschillen. De letterlijke vertaling voor “okonomi” is dan ook “wat je maar wilt”. Michael kiest voor een variant met extra ei en Jiska voor een variant met kaas. Bobbi houdt het bij yakitori (kip op stok) met frietjes. We rollen zowat de trap af, zo vol zitten we nadat we de volledige okonomiyaki hebben weggewerkt. Het was heerlijk!