Gezocht: Walvishaai - Reisverslag uit Osaka, Japan van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu Gezocht: Walvishaai - Reisverslag uit Osaka, Japan van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu

Gezocht: Walvishaai

Door: Michael, Jiska en Bobbi

Blijf op de hoogte en volg Michael, Jiska & Bobbi

22 Juli 2014 | Japan, Osaka

De reis van Kobe naar Osaka is kort en dus slapen we vandaag even lekker uit. Na het ontbijt lopen we rustig naar het station met onze bagage. Dit is voor deze reis de laatste keer dat we van stad en hotel wisselen.

We komen al snel aan in Osaka en nemen de taxi naar het hotel Vista Grande, dat midden in de wijk Namba en het uitgaangsgebied Dotombori ligt. De deuren van de taxi gaan in Japan automatisch open en de chauffeur is vaak keurig gekleed, compleet met witte handschoenen en een chauffeurspet. De taxichauffeurs die we tot nu toe tegen zijn gekomen waren allemaal erg vriendelijk en behulpzaam. Nadat we onze bagage hebben achtergelaten in het hotel, lopen we via Dotombori naar Namba Station om op weg te gaan naar het Osaka Aquarium. Dotombori bruist zelfs overdag al van het leven. De straten zijn gevuld met winkeltjes en restaurantjes, die vaak zijn uitgedost met enorme reclameborden en andere uitingen om de aandacht van klanten te trekken. We zien de enorme, bewegende krab, maar ook gigantische sushi, draken, koeien en fukuvissen. Het vormt samen een bont geheel dat wel wat weg heeft van een Disneyland voor volwassenen. Eerst maar eens een vertrouwde kop koffie bij de Starbucks en dan op naar de metro voor de reis naar Osakako Station bij het Kaiyukan Aquarium.

Het aquarium is naar verluid een van de mooiste aquaria ter wereld en vooral bekend vanwege de walvishaai die er huist. Wij zijn benieuwd! Bij binnenkomst krijgt Bobbi een stempelboekje, waarmee bij iedere afdeling een stempel gehaald kan worden. Dat maakt het aquariumbezoek voor haar extra leuk. Het aquarium is erg ruim opgezet, met als absoluut hoogtepunt de grote tank 'Pacific Ocean' waar tientallen roggen, hamerhaaien, zusterhaaien en tal van andere vissen in te zien zijn. Het is de grootste tank die wij ooit in een aquarium hebben gezien. Dit is ook de tank waar de walvishaai normaliter in zwemt, maar bij navraag blijkt dat de walvishaaien niet meer aanwezig zijn. Vanaf eind mei zijn ze overgebracht naar een gesloten sanctuary om te herstellen. Het wordt ons niet duidelijk waarvan de enorme haaien moeten herstellen. Het is jammer dat we de walvishaai niet van dichtbij kunnen bekijken, maar het maakt het aquariumbezoek niet minder geslaagd. Er zijn veel verschillende mooie tanks met onder meer pinguins, maanvissen, kwallen en grote spinkrabben (zeker 1 meter groot). Bij de uitgang kun je nog roggen en kleine haaitjes aaien en daar maakt Bobbi graag gebruik van.

Na een ijsje wandelen we naar het Tempozan Reuzenrad voor een mooi uitzicht over de stad Osaka. Dit reuzenrad is zo'n 120 meter hoog. Het is een heldere dag en dus kunnen we de stad goed bekijken vanuit de cabine. Je kunt kiezen tussen een cabine met of zonder een doorzichtige bodem. Michael zit niet helemaal ontspannen op deze hoogte, dus we besluiten klotsende oksels te vermijden en voor de ondoorzichtige bodem te gaan :-).

Na een ronde in het reuzenrad komen we terecht in Tempozan Marketplace, een soort winkelcentrum. Hier zien we een petplace. Dit is een plek waar tegen betaling tijd met huisdieren kan worden doorgebracht. Omdat niet alle Japanners (met name in de grote steden) in de gelegenheid zijn om een huisdier te houden (vanwege kleine behuizing en/of werk), is er hier een duidelijke markt voor een plaats waar poezen en/of honden geaaid en uitgelaten kunnen worden. We hadden thuis al over de catscafes in Tokyo gelezen, maar waren er nog geen tegengekomen. Bobbi vindt het leuk om een kijkje te gaan nemen. In de petsplace treffen we allemaal konijnen, cavia's, katten en honden in alle kleuren, soorten en formaten aan. Bezoekers zijn enthousiast met de dieren aan het knuffelen of spelen. Je zou hier misschien veel kinderen verwachten, maar er zijn vooral (jong)volwassenen aanwezig! Later blijkt dat er nog een ruimte is waar ook kangaroes, alpaca's en capibara's te vinden zijn, die ook geaaid kunnen worden. Daar worden wij dan weer wat minder enthousiast van. Deze dieren horen natuurlijk gewoon buiten vrij rond te lopen. Er is behoorlijk wat overtuigingskracht voor nodig om Bobbi na een tijdje weer mee te krijgen. Dieren blijven natuurlijk favoriet.

We keren met de metro terug naar Namba, waar de wereld is veranderd in een grote aaneenschakeling van neonborden en lichten. Na een opfrisbeurt, gaan we Downtown Osaka verder verkennen. Eerst op zoek naar het bekende Glico neonbord (de harloper met zijn handen in de lucht) dat het bekendste kenmerk voor Osaka vormt. Op de hoek bij de Ebisu brug hangt niet alleen het Glico-bord: een hele wand van lichtreclames doemt voor ons op. We lopen Dotombori in, op zoek naar het sushirestaurant dat we eerder vandaag hebben gezien. Na een korte wandeling hebben we het gevonden. Het is een restaurant met een lopende band waarop de sushi voorbij komt. Ook dat wilde we wel eens meemaken in Japan!

We worden weer ontvangen met een luid "Irasshaimase" (welkom) en krijgen drie plaatsjes aan de bar met de lopende band toegewezen. De kleur van de bordjes geeft de prijs aan van de sushi die voorbij komt rollen. Bij de band zit ook een tap met heet water voor de groene thee. We zoeken wat bordjes met lekkere inhoud uit. Ook Bobbi zit lekker te smikkelen en breidt haar smaak voor komkommersushi uit met tonijnsushi. Na een uurtje hebben we een aardig stapeltje lege :-) bordjes verzameld en zitten we bomvol. Tijd om de bordjes te laten tellen en af te rekenen. We nemen afscheid met een welgemeend Gochisousamadeshita (het was heerlijk)!