Samoerai en kung-fu - Reisverslag uit Matsumoto, Japan van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu Samoerai en kung-fu - Reisverslag uit Matsumoto, Japan van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu

Samoerai en kung-fu

Door: Michael, Jiska en Bobbi

Blijf op de hoogte en volg Michael, Jiska & Bobbi

13 Juli 2014 | Japan, Matsumoto

Na afscheid te hebben genomen bij de ryokan in Tonosawa gaan we met de taxi naar het station van Odawara, vanwaar we met de shinkansen terug gaan naar Tokyo om via Shinjuku over te stappen op de exprestrein naar Matsumoto. Dat klinkt als een wereldreis, maar loopt in de praktijk soepel en efficiënt. Onderweg kijkt Bobbi lekker naar een filmpje op de IPad, die altijd uitkomst biedt bij langere reizen. Direct bij aankomst in Matsumoto regelen we de busticket voor morgen naar Takayama. Ons hotel blijkt op steenworpafstand te liggen van Matsumoto Castle, dus als we onze bagage in het hotel hebben achtergelaten gaan we direct een kijkje nemen.

Het Matsumoto Castle heeft 5 verdiepingen en wordt ook wel het kraaienkasteel genoemd vanwege de zwarte kleur. Het is een prachtig plaatje samen met de slotgracht en de rode brug. We besluiten ook een kijkje binnen in het kasteel te nemen en beklimmen de houten trappen tot aan de bovenste etage. Onderweg bekijken we ook de traditionele uitrusting van de samoerai.

Daarna wandelen we rond in Nakamachi Street, waar oude, traditionele opslaghuizen te vinden zijn die helder wit afsteken tegen de steeds donker wordende lucht. We besluiten te gaan eten in een restaurantje dat is gespecialiseerd in grillgerechten en bestellen allemaal kleine hapjes, waaronder tempura, yakitori en sashimi. Het eten wordt achter de grillplaat klaargemaakt, vlakbij ons tafeltje. Bobbi is helemaal in haar nopjes met de doe-het-zelf-sushi die ze krijgt voorgeschoteld. Op een blad met nori-bladen, komkommer, plakkerige rijst en tonijn gaat ze fanatiek aan de slag. Met mooie temaki sushi als resultaat. Ze is gek op sojasaus! Dus alles wordt voorzien van een dikke laag saus.

Na het eten wandelen we langs de rivier terug naar het hotel. In de kamer blijken we uitzicht op het mooi verlichte kasteel te hebben en worden we ook nog eens verrast voor een vuurwerkshow naast het kasteel.

Van de toiletten in Japan sta je regelmatig versteld. Naast de traditionele toiletten (gat in de grond), is er eigenlijk altijd een westers toilet te vinden (gelukkig maar, want boven zo'n gat hangen is niet ons grootste talent). Aan het westerse toilet hangt een ingewikkeld knoppenkastje. Je kunt daarmee sprayen, spuiten, stralen, spoelen en wie weet wat nog meer allemaal. Hoewel Mike er ondertussen handig mee is geworden, houden Bobbi en Jiska het nog steeds veilig bij de gewone doortrekhandel.

Na het vuurwerk houden we op verzoek van Bobbi een filmavond en kijken in bed naar Kungfu Panda.