In yukata naar de onsen - Reisverslag uit Hakone, Japan van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu In yukata naar de onsen - Reisverslag uit Hakone, Japan van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu

In yukata naar de onsen

Door: Michael, Jiska en Bobbi

Blijf op de hoogte en volg Michael, Jiska & Bobbi

12 Juli 2014 | Japan, Hakone

Lichtbepakt verlaten we het hotel in Shiodome, Tokyo. Vandaag leidt de reis naar Hakone. Dat betekent dat we onze eerste rit in de shinkansen zullen maken! Na de laatste rit in de metro van Tokyo (de Suicapas is echt een uitkomst gebleken tijdens ons verblijf in Tokyo), stappen we op Station Shinagawa op de kogeltrein naar Odawara. Ook deze treinen blijken stipt op tijd te vertrekken, dus te laat komen is geen optie! Gelukkig zijn we ruim op tijd en kunnen we rustig onze gereserveerde plaatsen in de trein opzoeken. Riante plaatsen met treinstoelen die lijken op vliegtuigstoelen en dus individueel verstelbaar zijn. De shinkansen schiet door de buitenwijken van Tokyo en Yokohama en binnen een halfuur zijn we al in Odawara. Daar kopen we alvast de Hakone Free Pass, waarmee je vrij kunt reizen in het gebied bij Hakone-Yumoto.

Vanaf Odawara vertrekken we met een ouderwets boemeltreintje naar het station van Hakone-Yumoto. Hier stoppen we onze (gewone) rugzakken in een coinlocker, zodat we de roundtrip van Hakone direct kunnen starten zonder onze rugtassen niet mee hoeven te slepen. Na een overstap op het volgende treintje 'boemelen' we de bergen in, waar mooie vergezichten over de vallei en bloeiende hortensias te zien zijn. In Gora aangekomen blijkt dat dit stadje een beetje Zwitsers aandoet. Als we langs de stationsrestauratie St. Moritz lopen, is het tijd voor de lunch. We gaan voor de authentiek japanse hotdog!

Onze rondreis door de bergen wordt daarna vervolgd in een trammetje dat met een kabel verder de berg op wordt gehezen tot het plaatsje Souzan. Vanaf daar stappen we in de kabelbaan, waarmee we over de top van de hoogste berg worden gehezen. Vanaf de top zien we Mount Fuji verscholen achter de mist. We maken een stop bij Owakudani, een vulkanisch gebied. De stoomwolken dwarrelen omhoog boven de grond. Hier worden zwarte eieren verkocht, die zijn gekookt in het thermische water. De overtuiging bestaat dat het eten van deze speciale eieren je leven met jaren verlengt. De eieren worden dan ook in grote aantallen verkocht en ter plaatse opgegeten. Dan blijkt dat gelukkig alleen de schil pikzwart is en het eitje er van binnen prima uitziet! De zwaveldamp komt je tegemoet (of zijn het toch die eieren die je ruikt :-) ?).

Na deze stop gaan we met de kabelbaan verder naar Togendai, waar we Lake Ashinoko oversteken met een piratenschip. Onderweg zien we de rode tori (poort) van de Hakone Jinja, die uit het water steekt. Helaas is Mount Fuji nu helemaal tussen de wolken verdwenen. We waaien lekker uit op het bovenste dek van het schip. Als we in Hakone-Machi aankomen, stelt Bobbi voor om een rondje te varen in de zwanenbootjes op het meer. Al waterfietsend maken we een rondje. Pappa en mamma hard aan het werk, Bobbi aan het genieten. Welk meisje wil nu niet in een zwaan varen?

Vanaf Hakone-Machi nemen we de bus terug naar Hakone-Yumoto. Dan hebben we behoorlijk wat vervoersmiddelen achter de rug vandaag: metro, shinkansen, boemeltrein, cablecar, kabelbaan, piratenschip, zwanenbootje en bus..... best een mooie tour. Op het station van Hakone-Yumoto slaan we heerlijke koekjes in bij een leuk winkeltje.

Na onze rugzakken te hebben opgehaald, zoeken we onze ryokan Ichinoyu Honkan in Tonosawa op. Dat blijkt een mooi traditioneel gebouw aan een riviertje, waar we bij binnenkomst direct onze schoenen in het daarvoor bestemde schoenenkastje achterlaten en een paar huisslippers aantrekken. De bagage is allemaal goed aangekomen met de lugagetransfer. Toch een pak van ons hart. Onze kamer bestaat uit meerdere ruimtes. In de eerste ruimte laat je je binnenslippers achter, in de tweede ruimte zijn de futons (onze bedden voor vannacht) opgeborgen, in de derde en grootste ruimte staat een lage tafel met kussentjes en een theeservies en in vierde en laatste kamer vinden we de wasbak en een hoge tafel en stoelen met uitzicht op de rivier. Op de grond liggen tatamimatten en de ruimtes zijn van elkaar gescheiden door schuifdeuren met een houten raamwerk en rijstpapier. Het is precies zoals wij ons een traditionele kamer hebben voorgesteld. In de kamer liggen ook yukata's voor ons klaar. Ook voor Bobbi is er een yukata op maat met bijbehorende slippertjes. Dat vindt ze natuurlijk prachtig! Er is een gezamenlijke toilet (gelukkig met naast de gaten in de grond ook een westerse pot). Bij een toiletbezoek verwissel je je huisslippers met toiletslippers, die achter de deur klaarstaan.

Gebadderd wordt er in de publieke onsen (apart voor dames achter de rode gordijnen en voor heren achter de blauwe gordijnen). Wij mogen tussen half 8 en 8 gebruik maken van de prive familie onsen. Dus als we gesetteld zijn, trekken we de yukata's aan en gaan we op weg naar de onsen. Bij het gebruik van de onsen dienen een aantal regels in acht te worden genomen en we doen ons best om alles volgens deze regels uit te voeren. De ingang naar de onsen is verscholen achter gordijnen, waarna er een ruimte is om je uit te kleden. Je kleding doe je in daarvoor bestemde manden. Daarna ga de ruimte van de onsen in, waar je op een krukje gaat zitten en je uitgebreid wast. Schoon ga je vervolgens de onsen in (de temperatuur van de onsen kan verschillen, maar is altijd flink hoog). Het is niet toegestaan om badkleding of handdoeken in de onsen mee te nemen. Wel leg je een klein handdoekje op je hoofd dat je van te voren nat maakt met koud water. We gaan samen in de onsen. Zelfs Bobbi dompelt zich even lekker onder. Wat zullen we vannacht goed slapen! Rozig van de warmte, kleden we ons snel om voor het avondeten. De eetzaal op de bovenste verdieping ziet er mooi uit en de meeste gasten dineren in de yukata. We krijgen een Japans diner voorgeschoteld en krijgen uitgelegd wat er allemaal voor ons staat: misosoep, groente, tofu, sashimi, een stoommandje op het vuur met gemarineerd varkensvlees, een stoofpotje met kip en kerrie, een gerookte vis en natuurlijk groene thee en veel witte rijst. Bobbi vindt vooral de gazpacho erg lekker (lijkt ons niet echt Japans, maar was wel heerlijk).

We eten uitgebreid en maken daarna onze kamer klaar voor de nacht. De lage tafel wordt aan de kant geschoven, zodat de futons neergelegd kunnen worden. De futons blijken boven verwachting zacht. Het zal wel lukken om hierop te slapen. Zeker na een heet bad en een flinke maaltijd. We kijken samen een filmpje en vallen daarna in een diepe slaap

• 15 Juli 2014 - 09:17

Jan En Lia:

Ben best n beetje jaloers, lijkt me n geweldige ervaring jongens. XXX

• 15 Juli 2014 - 20:33

Nisette Groot Antink:

Hoi Jiska, geniet van je uitgebreide verslagen. Leuk dat het meeste zo herkenbaar is. En wat ondernemen jullie lekker veel op een dag!
    Weet dat je de suica pas ook in veel steden buiten Tokyo kan gebruiken.
    Geniet lekker verder.