Shin Shin en Ri Ri - Reisverslag uit Tokio, Japan van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu Shin Shin en Ri Ri - Reisverslag uit Tokio, Japan van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu

Shin Shin en Ri Ri

Door: Michael, Jiska en Bobbi

Blijf op de hoogte en volg Michael, Jiska & Bobbi

11 Juli 2014 | Japan, Tokio

Na het opstaan, pakken we direct de backpacks in. Nee, wij gaan nog niet weg uit Tokyo, maar de backpacks wel! We hebben een luggagetransfer geregeld vanaf Tokyo naar onze volgende bestemming in Hakone. Dat betekent dat de zware baggage voor ons uit reist en al klaar staat in de ryokan (Japanse herberg) als we aankomen. Dat scheelt ons een hoop sjouwwerk morgen en zorgt ervoor dat we in Hakone niet eerst langs de ryokan hoeven om de bagage af te geven. Dit is heel gebruikelijk in Japan, maar wij zijn natuurlijk toch erg benieuwd of het goed gaat.

Vandaag staat de dierentuin in Ueno-koen op het programma! Maar eerst gaan we de stoelen reserveren in de JR-treinen voor de rest van onze reis door Japan. Dat doen we bij Shimbashi Station. Dit station is ondergronds met Shiodome Station (ligt onder ins hotel) verbonden, dus we kunnen er zo heen lopen. Het blijkt nog een beste uitdaging te zijn om de stoelen te reserveren. De tyfoon die de afgelopen dagen door het land heeft geraasd, heeft ervoor gezorgd dat een aantal treinverbindingen tijdelijk niet meer kunnen rijden. Er is een belangrijke brug verwoest en er is veel waterschade. Dit blijkt vooral problemen op te leveren bij de reis van Hakone naar Matsumoto en de reis van Matsumoto naar het Kisodal. De baliemedewerker, die maar een paar woordjes Engels spreekt, kijkt hulpeloos om zich heen en wij kijken net zo hulpeloos terug. Gelukkig is hulp nabij, een engels sprekende dame komt ons helpen. We kunnen Matsumoto via een korte omweg door Tokyo toch nog prima bereiken, maar het traject naar het Kisodal blijkt toch echt een probleem. In het Kisodal heeft de tyfoon veel schade aangericht, zo blijkt. We kunnen het Kisodal alleen bereiken als we om 6 uur 's morgens vertrekken en met de boemeltrein en wat keren overstappen, zo'n 6 uur reizen. Ze kijkt ons angstig aan... of dat oke is? We halen onze schouders op, glimlachten en zeggen dat het niet anders is. We zullen toch ons hotel is Tsumago moeten zien te bereiken. Dus reserveren maar, die trein. Ze blijft een beetje bezorgd kijken, maar er zit inderdaad niets anders op. Met gereserveerde tickets, lopen wij toch best tevreden de ticketoffice uit. Alle reizen zijn nu geregeld en eigenlijk hebben we geluk dat we het vandaag pas hebben geregeld in plaats van al eerder. Dan hadden we mooi met keurig gereserveerde tickets op het perron bij een geannuleerde treinroute gestaan! En we zien wel hoe we de reis naar het Kisodal uitzitten. Dat zal ook vast wel weer lukken.

Daarna pakken we de metro naar Ueno Station. Na aankomst lopen we eerst een stuk door Ueno park. Ook dit park is weer een oase van rust in de drukke stad. We komen langs verschillende tempels en een groot meer vol met waterlellies, karpers en schildpadjes. Het is vandaag erg warm. De zon straalt meedogenloos. De paraplus die we hebben gekocht komen nu goed van pas als parasolletjes! Een prima investering dus! In de Ueno Zoo bekijken we de dieren aan de westzijde van het park. In het zoogdierenhuis zijn we vooral onder de indruk van de springhaas. Wat een leuk beestje! Daarna gaan we met de monorail naar de andere kant van de zoo. Daar zijn de sterren van Ueno Zoo te vinden: de pandaberen Shin Shin en Ri Ri. We hebben geluk, want we komen aan als het bijna etenstijd is voor de panda's. We hebben alle drie nog nooit een pandabeer in het echt gezien, dus blijven we een tijdje staan kijken. Tenslotte nemen we nog een kijkje bij de pagode die ook in de zoo staat en gaan we op de foto met de enorme panda bij de ingang.

We besluiten nog even langs het Imperial Palace te wandelen en dan is het tijd om te gaan eten. We gaan naar yakitori-alley onder het spoor van het Yurakucho station. In dit steegje zijn restaurantjes te vinden die gespecialiseerd zijn in yakitori (kipspiesjes). Het is leuk om door het smalle straatje heen te lopen, met overal barretjes, de bekende lantaarns en drukbezette tafeltjes langs de straat. We zien een izakaya (soort pub) die ons aanspreekt. We gaan de deur bij de lantaar binnen en dan blijkt dat de zaak heel diep is en bomvol zit. Dat is vast een goed teken! Er hangt een leuke sfeer en we worden enthousiast begroet. We zijn duidelijk de enige toeristen hier, maar het lukt goed om wat te bestellen. Om ons heen zit het vol met collega's die nog wat met elkaar eten en drinken na het werk. De attachekoffers worden keurig op de daarvoor bedoelde plankjes aan de muur gezet, waar ook kleerhangers voor de colberts en jassen hangen. In de izakaya worden allerlei hapjes per tafel besteld, die vervolgens met elkaar worden gedeeld en weg worden gespoeld met bier of sake.

Verrassend maar waar, geen yakitori op dit menu! Geen kip op stok voor ons dus, maar wel heerlijke sashimi, kippenvleugeltjes en garnalen in olie. En.... voor Bobbi een pizza! Een extra sfeermaker: als de trein over komt rijden, horen we dat duidelijk en schudt het allemaal een beetje. We zitten hier heel gezellig en het eten is prima. Een geslaagde keuze, dus.

In het hotel aangekomen, ligt er een fax voor ons klaar van de reisorganisatie. Omdat het Kisodal schade heeft opgelopen van de tyfoon, wordt ons als alternatief geboden om naar Takayama te reisen in plaats van Tsumago. Dat betekent dat we toch niet om 6 uur op het station hoeven te staan binnenkort! Omdat ook de bezienswaardigheden in het Kisodal een flinke klap hebben gehad van de storm, besluiten we voor het alternatief te kiezen.

Rond 5 uur 's nachts worden we letterlijk wakker geschud. Het gebouw (wij liggen aan de buitenzijde op de 8e verdieping) gaat heen en weer! Het kraakt aan alle kanten. Een lichte aardbeving. Gelukkig slaapt Bobbi rustig verder en is alles na ruim 5 minuten weer rustig! Toch is het wel even schrikken.