Geluksamuletten en retrogames - Reisverslag uit Tokio, Japan van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu Geluksamuletten en retrogames - Reisverslag uit Tokio, Japan van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu

Geluksamuletten en retrogames

Door: Michael, Jiska en Bobbi

Blijf op de hoogte en volg Michael, Jiska & Bobbi

09 Juli 2014 | Japan, Tokio

Na drie dagen Disney hebben we het zwembad nog steeds niet onveilig gemaakt en dat moet natuurlijk wel gebeuren voordat we naar het volgende hotel in Shiodome, Tokyo vertrekken! Daarom beginnen Bobbi en Mike de dag met een frisse duik, terwijl Jiska de backpacks klaarmaakt voor vertrek. Nadat we een lekker croissantje in de lobby hebben gehaald, blijkt dat de transfer naar Maihama Station klaar staat voor vertrek..... alsof we het zo gepland hebben. Met toch een beetje pijn in ons hart (en dat geldt zeker voor Bobbi) nemen we afscheid van het Tokyo Disney Resort. We hebben het erg naar ons zin gehad de afgelopen dagen!

Op Maihama Station staat ons de eerste uitdaging van vandaag te wachten: een treinkaartje naar Shimbashi Station regelen. Bij de kassa besluiten we een Suica-pas te kopen. Met deze pas kunnen we gemakkelijk reizen door Tokyo en na aanschaf staat er gelijk een saldo voor gebruik op. Het lijkt met handen, voeten en een paar Japanse of Engelse kreten te zijn gelukt: we lopen met drie passen in de hand weg bij de kassa. De eerste test zijn natuurlijk de poortjes bij de ingang van het perron en ja hoor, de poortjes gaan open!

Gelukkig staat alles ook in het Engels aangegeven op de bewegwijzering. Van het Japanse schrift valt voor ons echt geen chocola te maken. Op het perron sluiten we keurig aan in de rij die al klaar staat op de plaats waar de deuren terechtkomen als de trein straks arriveert. Ook hier heerst weer duidelijk orde en rust! Na een laatste check of dit echt de trein naar Tokyo Station is, blijkt dat we het juiste perron te pakken hebben. En dus stappen we vol vertrouwen in de trein die voor ons stopt. Na een overstap op Tokyo Station en een zoektocht naar de juiste exit op Shimbashi Station, komen we aan bij het hotel Villa Fontaine in de wijk Shiodome. Pfffff.... eerlijk is eerlijk: het was een beste klus om ons met de backpacks en andere tassen door het openbaarvervoersnetwerk van Tokyo heen te werken! Maar het resultaat mag er zijn..... we zijn tenslotte zonder problemen, rugklachten uitgezonderd :-), op de plaats van bestemming aangekomen.

Bij het hotel laten we de bagage achter om de stad te gaan verkennen. Ons hotel ligt tegenover de Hama-rikyu Gardens, dus steken we de straat over om daarna in een oase van rust terecht te komen. Het is een prachtig park met Japanse tuinen en een mooi theehuis bij de centrale vijver. Als je in het park loopt heb je pas door dat je je midden in een metropool bevindt als je omhoog kijkt. Direct achter de naaldbomen rijzen de wolkenkrabbers omhoog. En dat is samen een mooi plaatje. We wandelen om de vijver heen, terwijl Bobbi druk in de weer is met een fotoreportage. De appel valt...... :-)

In het park is ook een opstapplaats voor de watertaxi naar Asakusa. Terwijl we wachten op de watertaxi, halen we wat te drinken uit een van de vele 'vendingmachines' (die je overal in Japan kunt vinden en het wonder boven wonder ook nog altijd blijken te doen en goed gevuld zijn). De watertaxi brengt ons over de Sumida-rivier naar het oude entertainmentdistrict van Tokyo: Asakusa. Onderweg deint de boot zo lekker heen en weer dat we bijna in slaap vallen!

In Asakusa is de boeddhistische tempel Senso-ji te vinden. Deze tempel is vooral beroemd vanwege de grote lantaarns bij de toegangspoort en de entree van de tempel. In een winkeltje mag Bobbi een rijstkoekje proeven, dat ze zo lekker vindt dat er gelijk maar een zakje gekocht wordt om te knabbelen. Na een korte wandeling zien we de tempel voor ons opdoemen. Het is er een drukte van belang. Rondom de tempel is een markt waar allerlei snacks bereid worden en er zijn veel stalletjes te vinden met oranje lantaarnplantjes. Het is ons niet direct duidelijk waar deze plantjes voor dienen. Ze worden in ieder geval in grote getalen verkocht. Veel mensen op de markt slepen een tasje met de plantjes mee.

Voor de tempel staat een grote wierookbrander. Om de brander heen is het erg druk bezet met hevig gebarende mensen. Ze zwaaien en zwieren de rook naar bepaalde lichaamsdelen, zoals een arm of het hoofd. De rook zorgt er volgens Japans geloof voor dat het lichaam weer gezond wordt en allerhande kwalen worden genezen. Een vriendelijke Japanse dame maakt ons duidelijk waar we voor Bobbi een wierookstokje kunnen halen. Bobbi legt het rokende stokje in de brander en ook wij zwaaien heftig om ons heen: een beetje voor de stramme rug en wat langs het hoofd om slimmer te worden.... Want tja, baat het niet.... :-).

Daarna gooien we wat Yen in een box om een voorspelling te trekken. Na met de bus heen en weer te hebben geschud, kan Bobbi een stokje uit het gat pakken. Op het stokje staat een Japans leesteken en dit teken is ook terug te vinden op een van de vele laatjes in het kastje voor ons. Het is even zoeken voor ons, maar we vinden samen het juiste laatje en.... op het papiertje uit het betreffende laatje staat een voorspelling van veel geluk! Een goede keuze van Bobbi, dus! Minder gelukkig met de voorspelling? Niet getreurd, in dat geval wordt het briefje gewoon op het rek naast het kastje geknoopt. Op deze manier kun je de ongunstige voorspelling met hulp van de goden afwenden en opnieuw je geluk beproeven met een nieuwe voorspelling.

We lopen rustig naar de entreepoort van de Senso-ji tempel en bekijken het mooie tempelcomplex en de pagode goed. Bobbi vindt vooral de grote wachters bij de poort reuze interessant. Aan de poort hangen ook twee enorme rieten slippers, die aan de tempel geschonken zijn om kwade machten weg te houden (want als Boedha zulke grote slippers nodig heeft, is het duidelijk dat je bij hem weg moet blijven als kwade geest). Van de markt rondom de tempel komen heerlijke geuren. We besluiten om eens wat te gaan proeven. Bobbi gaat voor vers gebakken Hello Kitty cakejes en een zoete appel op een stokje. Wij wagen ons aan takoyaki, een soort grote poffertjes met een vulling van o.a. groente en inktvis.

Daarna bekijken we de tempel van binnen en kopen we omamori. Dat zijn geluksamuletten die voor allerlei doeleinden bij de tempel verkrijgbaar zijn, zoals voor een goede gezondheid, geluk in de liefde, succes bij solliciteren en veiligheid in het verkeer. We wandelen daarna via het drukke winkelstraatje Nakamisen naar de Kaminarimon Gate (de donderpoort). In het straatje zijn etenskraampjes en souvenirswinkeltjes te vinden. Bobbi valt als een blok voor een mooie paarse kimono, die natuurlijk direct aangetrokken en geshowd wordt.

Onze volgende stop is Akihabara, oftewel Electric Town. Het walhalla voor otaku, de Japanse manga en game nerds. Ook Mike blijkt zich er prima te kunnen vermaken :-). Het begint net te schemeren, dus de enorme neon reclames en beeldschermen op de gevels van de winkels springen flink in het oog. We bezoeken een manga-winkel die tot aan het plafond helemaal vol ligt met stripboeken. Op straat zien we veel meisjes die reclame maken voor maidcafes. In superkorte serveersterpakjes en op hoge hakken, spreken ze voorbijgangers aan om het maidcafe te bezoeken. Hoewel het allemaal vrij onschuldig schijnt te zijn (in maidcafes kunnen bezoekers eten en drankjes bestellen en worden ze door de serveerster behandeld en aangesproken als master), doet het ons toch denken aan wat minder onschuldige praktijken. Een nogal vreemde Japanse gewoonte.... In Akihabara zijn ook pachinko-zalen (een soort flipperkasten), arcadehallen en natuurlijk games- en elektronicawinkels te vinden. We bezoeken Superpotatoe, een vintage / retro gamestore die Michael al in Nederland op het spoor was gekomen. Schappen vol met oude Nintendo- en Segaspellen en -accessoires. Ook Bobbi vindt het prachtig! Op de bovenste etage spelen we nog wat spelletjes Pacman op een arcademachine en dan is het tijd om de metro terug naar het hotel in Shiodome op zoeken. We vinden onze weg al aardig in de ondergrondse van Tokyo! De dag sluiten we oncultureel en anti-culinair af bij de MacDonalds, speciaal voor Bobbi ;-).