Tanabata Greeting - Reisverslag uit Tokio, Japan van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu Tanabata Greeting - Reisverslag uit Tokio, Japan van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu

Tanabata Greeting

Door: Michael, Jiska en Bobbi

Blijf op de hoogte en volg Michael, Jiska & Bobbi

07 Juli 2014 | Japan, Tokio

Onze tweede dag in Disney! Vandaag gaan we naar Disneyland. Dit park heeft dezelfde opzet als Disneyland Parijs, maar (b)lijkt ruimer opgezet en ook groter qua oppervlakte.

We beginnen de dag bij de World bazaar. Dat lijkt een beetje op de Main Street, maar is wel overdekt. Het is direct duidelijk dat het vandaag Tanabata Matsuri is. We zien veel dames in prachtige zomerkimono en ook heren in yukata. Het blijft een mooi gezicht! Vooral wanneer er ook nog een grote knuffel onder de arm wordt meegezeuld. Man, vrouw, groot, klein, jong, oud.... iedereen lijkt hier volledig te vallen voor donzige beertjes, muizen of sneeuwpoppen, waar vervolgens de hele dag mee rondgeslenterd wordt. Ook dat blijft een apart schouwspel.

Het valt ons ook op dat Japanse mannen geen enkele moeite hebben om het tasje van hun vrouw of vriendin te dragen. Ongeacht hoe roze, pluizig of groot de tas in kwestie ook is, hij wordt zonder mokken over de schouder geworpen en meegesleept. Mannelijkheid lijkt hier helemaal niet te worden aangetast door "kawaii" (schattige) accessoires. We komen veel stellen, groepjes en gezinnen tegen die zich helemaal in hetzelfde pak hebben gehezen in een van de vele winkeltjes op het park. Compleet met maffe zonnebrillen, petten, (veel te warme?) mutsen, strikken, Duffy-berentasjes en matchende t-shirts. Vaak de jongens in het blauw, de meisjes in het roze. Wij moeten er regelmatig om glimlachen. De Japanners lijken een vrolijk en enthousiast volk met een behoorlijke dosis humor en een 'neem-jezelf-vooral-niet-al-te-serieus'-mentaliteit, althans in ieder geval in deze ubervrolijke Disneywereld :-).

Ook vandaag worden er veel wensen in de Tanabata boom gehangen. En vanmiddag is er een extra optocht met Mickey en Minnie, speciaal voor Tanabata. Daar proberen we later op de dag natuurlijk bij te zijn.

We vermaken ons al snel prima in de winkeltjes van de World Bazaar, waar we verbaasd staan over de vele spulletjes die hier de koop zijn. Chopsticks van vrijwel alle Disneyfiguren, een rijstschep in de vorm van de hand van Mickey, bergen waaiers met Disney-design en natuurlijk heel veel knuffels in Japanse outfit..... We zijn duidelijk in Disney Tokyo!

We besluiten daarna via het kasteel van Doornroosje naar Toon Town te gaan. Daar vinden we de huizen van Goofy, Knabbel en Babbel, Minnie en Mickey. Het is erg leuk om hier een kijkje te nemen. Veel details die hier zijn te vinden zorgen voor een brede glimlach. We wagen een ritje in de achtbaan van Knabbel en Babbel en schieten met verf in het huis van Goofy. En dat maakt hongerig! Tijd voor de lunch, waarna we een plekje opzoeken langs de route van de parade. Ook hier valt ons weer op hoe netjes iedereen wacht langs de route. Al vanaf een uur van tevoren worden de plastic kleedjes uit de tassen tevoorschijn getoverd en ploffen hele families op de grond neer om geduldig te wachten op wat er gaat komen. We sluiten maar keurig aan en hebben daardoor een prima plekje als de parade 'Happiness is here' langskomt. Er wordt regelmatig heftig gezwaaid naar Bobbi en op haar beurt wordt er verlegen terug gezwaaid. De parade is lang en indrukwekkend. Het ziet er allemaal weer prachtig uit.

Na de parade gaan we racen op de Speed Circuit. Bob geeft gas en stuurt. We scheuren over de baan met pappa in de achtervolging! En... Ha! Wij winnen! Na een ritje in de carrousel en een voor Bobster behoorlijk spannende toer door het spookhuis, begint de 'Tanabate Greeting Parade'. De bekende Disney-figuren komen in mooie Japanse kostuums langs, gevolgd door alle prinsen en prinsessen. Dat het ondertussen zachtjes is begonnen te regenen, kan de pret zeker niet drukken.

's Avonds hebben we een diner gereserveerd bij The Polynesian Terrace. Wij moeten de klok dus even goed in de gaten houden, maar er is nog genoeg tijd voor een rondje door Adventureland met als hoogtepunt the Pirates of the Carribean. Dan is het tijd om ons te melden voor het diner. We worden bij binnenkomst verwend met een tropische cocktail en bloemenkransen. Tijdens het eten treden Mickey en Minnie op met houla-houla meisjes. Bobbi mag samen met de andere kinderen op het podium met Minnie dansen. Dat is best spannend! Daarna is het, tot grote lol van Bobbi, de beurt aan pappa om de billen te laten wiebelen op het podium.

Beloofd is beloofd, na het eten doen we nog een rondje door Mickey's huis (eerder vandaag was de wachttijd van 60 minuten ons net iets te gek) met als grande finale met zijn drieën samen met de beroemdste muis op de gevoelige plaat. We besluiten de dag met een koel drankje en nemen de monorail terug naar het hotel. Alweer een leuke dag achter de rug!