Op zoek naar de rafflesia bloem - Reisverslag uit Gerik, Maleisië van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu Op zoek naar de rafflesia bloem - Reisverslag uit Gerik, Maleisië van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu

Op zoek naar de rafflesia bloem

Door: Michael, Jiska en Bobbi

Blijf op de hoogte en volg Michael, Jiska & Bobbi

18 Juli 2013 | Maleisië, Gerik

Om half 11 willen we klaar staan bij de jetty voor onze boottrip naar de rafflesia bloem. We kunnen dus vrij relaxed opstaan en een eenvoudig ontbijtje nemen. Daarna lopen we naar de steiger, waar de boot al klaar ligt. De gids legt uit dat we geluk hebben. Er zijn nu meerdere rafflesia's in bloei die dicht bij de oever van het meer te vinden zijn. Dat betekent dat ook Bobbi de bloemen gemakkelijk kan bereiken. De rafflesia bloeit slechts een paar dagen en is erg teer. Het lukt dan ook niet altijd om de bloem in bloei te vinden. Ze worden vaak door dieren opgegeten en kleuren bij de minste beschadiging direct teerzwart.

Natuurlijk worden de reddingsvesten weer aangetrokken en dan kunnen we op weg. Na een korte, verfrissende boottocht, klimmen we de oever op, de jungle in. Al snel zien we de eerste rafflesia tussen het groen opduiken. In een oogopslag zien we drie bloeiende rafflesia's, waarvan er 2 in volle bloei zijn en 1 al aan het afsterven is. Ook zijn er tal van knoppen van de rafflesia in de buurt te vinden. De rafflesia's die wij zien, zijn rood/roze, met oranje vlekken en een diameter van ongeveer 30 a 40 cm. Daarna gaan we via een klauterpad wat verder de jungle in, op weg naar nog een exemplaar. Als we aankomen blijkt deze rafflesia vannacht aangetast te zijn door dieren, de rode kleur begint al zwart te worden. Onderweg zien we ook verschillende grote vlinders, met felrode en met knalpaarse vleugels. Wanneer we de rafflesia's goed hebben bekeken, keren we terug naar de boot en varen we rond het eiland Banding. Ook hier is de jungle weer prachtig. Helaas zien we geen neushoornvogel, die hier ook voorkomen.

Als we rond lunchtijd terug zijn bij de jetty, besluiten we de rest van de middag rustig op het resort door te brengen. Eerst lunchen we bij een leuk barretje aan het meer en daarna spelen we spelletjes in de tuin. Bobbi is toe aan een middagje lekker rommelen en vermaakt zich prima. 's Avonds schuiven we op tijd aan bij het Ramadhanbuffet, waar we opnieuw lekker eten. Dit keer worden er bananen gebakken in een grote wok met olie. Heerlijk! Na het eten, kruipen we met z'n drietjes in bed om samen gezellig naar de nieuwe film van Bobbi, Verschrikkelijke ikke, te kijken