Haaien, schildpadden en kwallen - Reisverslag uit Pulau Kapas, Maleisië van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu Haaien, schildpadden en kwallen - Reisverslag uit Pulau Kapas, Maleisië van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu

Haaien, schildpadden en kwallen

Door: Michael, Jiska en Bobbi

Blijf op de hoogte en volg Michael, Jiska & Bobbi

23 Juli 2013 | Maleisië, Pulau Kapas

Vandaag staan we weer op in het paradijs. Onder begeleiding van de golfslag worden we wakker in het "prinsessenbed" in ons huisje. Na een lekker ontbijtje worden we om 10.00 uur opgehaald met een bootje voor een tochtje rondom Pulau Kapas. Het eiland blijkt prachtig, met begroeiing tot aan de rotspartijen in zee. We worden afgezet op Gem Island, waar een resort te vinden is en de reden van onze komst: babyschildpadjes!

We staan net aan wal, als we een heel zwembad vol kleine zwarte schildpadjes, Green turtles (soepschildpad), zien. De bestuurder van ons bootje laat ons ook nog twee kleinere bakken zien, met nog kleinere, bruine schildpadjes. Dit zijn de zeldzamere Hawksbill turtles (echte karetschildpad) We krijgen er natuurlijk geen genoeg van om al die kleine schildpadjes te zien zwemmen en over elkaar heen te zien buitelen. Erg leuk! Daarna lopen we naar het strandje en installeren we onszelf in een hangmat. En dan moet er natuurlijk gesnorkeld worden! Als we ons alledrie in de uitrusting hebben gehezen, plonzen we het water in... om er heel snel weer uit te rennen. Bobbi voelt als eerst de gemene steken. We zijn recht in de lange tentakels van een kwal gelopen! Geen kwal gezien, maar we moeten wat van de tentakels van ons afhalen. Oei, dat geeft gemeen prikkende striemen. Maar Bobbi houdt zich kranig als er flink wordt gespoeld met schoon water en azijn, die direct naar ons toe wordt gebracht door de life guard. De ergste prikkel is daarna gelukkig verdwenen. De lust om te snorkelen is nu wel even verdwenen. Eerst maar even lunchen in het restaurant. Omdat we nog erg nat zijn, laten we onszelf eerst opdrogen op de jetty. Vanaf de steiger zien we heel veel gekleurde vissen in het water en dan bedenken we ons dat we vanmorgen wat oud brood mee hebben gekregen om vissen te voeren. Bobbi vermaakt zich prima en vergeet gelukkig snel de kwallenbeet. Er komt zelfs een grote rog een kijkje nemen bij al het gespatter van de hongerige vissen.

Eenmaal opgedroogd, bestellen we een lekkere lunch met tonijn en dragonfruitjuice, dat knalpaars is en prima smaakt. Niet lang daarna worden we weer opgehaald met het bootje om terug te keren naar ons vertrouwde strandje bij Kapas Turtle Valley, want daar zijn geen kwallen..., toch mam? We begrijpen het als Bobbi niet meer de zee in wil, maar we zijn nog niet de boot uitgestapt en ze staat alweer met een band om in de branding.

Bobbi vermaakt zich 's middags prima met haar nieuwe vriendinnetje Marleen. Ze hebben samen een kleine grot ontdekt aan het einde van het strandje en hebben het druk met zandkastelen bouwen en schelpen zoeken. Dat geeft ons, omstebeurt met de ouders van Marleen, de kans om samen te snorkelen. We zien prachtig koraal, veel felgekleurde visjes, een paar faraozeekatten/sepia's, een grote vleermuisvis, een blacktip reef shark en een grote Hawksbill turtle! We zwemmen een hele tijd met hem mee tussen het koraal. Een plaatje!

's Avonds eten we weer heerlijk Thai Sweet Chilli Prawns en vallen we als een blok in slaap.

• 25 Juli 2013 - 11:55

De 4 E'tjes Plus M:

Hai!

Ben weer bij, mooie verhalen :-)

Eiland klinkt goed zeg. Jammer dat ik jullie niet gezien heb in NL.

Heel veel plezier nog met zijn 3en,

E