Prachtige vlindertuin en Kok Lek Si tempelcomplex - Reisverslag uit Gerik, Maleisië van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu Prachtige vlindertuin en Kok Lek Si tempelcomplex - Reisverslag uit Gerik, Maleisië van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu

Prachtige vlindertuin en Kok Lek Si tempelcomplex

Door: Michael, Jiska en Bobbi

Blijf op de hoogte en volg Michael, Jiska & Bobbi

17 Juli 2013 | Maleisië, Gerik

De koffers worden weer ingepakt, want vandaag rijden we verder naar Belum. Maar niet voordat we nog een tweetal bezienswaardigheden op Penang van ons to-do-lijstje af kunnen strepen! Onze eerste stop is de Penang Butterfly Farm. Op nadrukkelijk verzoek van Bobbi! Wij zijn na ons tegenvallende bezoek aan de vlindertuin in Kuala Lumpur wat sceptisch, maar stappen met open vizier binnen.... om zeer positief verrast te worden! Wat een mooie vlindertuin. Wij hebben nog nooit zoveel prachtige vlinders bij elkaar gezien! Overal waar we kijken fladderen er felgekleurde exemplaren rond en de tuin zelf is ook prachtig. We nemen dan ook rustig de tijd om alles goed te bekijken. Regelmatig gaan er vlinders op het rode t-shirt van Michael zitten en gelukkig strijkt er ook een mooie vlinder op Bobbi's hand neer. Trots als een pauw is ze! We krijgen een bakje van een van de medewerksters waarin een pas ontpopte vlinder zit, die vrijgelaten mag worden. Bobbi voert deze taak zeer serieus uit. In de tuin zien we ook de bekende vleesetende planten en enkele reuzeninsecten, zoals enorme duizendpoten. Een medewerkster voelt aan een plantje en geeft Mike dan opeens een grote wandelende tak aan. Wat een mooi dier. Niet van een echte tak te onderscheiden! Ook Jiska wil dit wonder natuurlijk wel even van dichtbij bekijken, maar bij de overstap tuimelt de wandelende tak naar beneden, waar Jiska hem nog net boven de grond kan opvangen. Weg zijn de poten van de wandelende tak! Met de poten strak tegen het lichaam gevouwen, hebben we echt een takje in onze hand! Even denken we dat hij de val niet heeft overleefd, zo roerloos stil houdt de wandelende tak zich. Maar gelukkig klimt hij even later weer ongedeerd op een blad.

Met wat tegezin besluiten we verder te reizen. Dit is een echte must-do op Penang. Door de bergen rijden we langs fruitplantages naar de Kek Lok Si Tempel, een enorm budhistisch complex. Als we het complex binnen lopen, horen we duidelijk het gezang van de monnikken. Wat een rustgevende sfeer. De buitenkant van de verschillende gebouwen op het tempelcomplex ziet er prachtig uit, met felle kleuren en porseleinen draken op het dak. In de tempel zijn naast gebedsruimtes ook verschillende winkeltjes te vinden met een keur aan beelden, amuletten , andere religieuze voorwerpen en natuurlijk de nodige bling-bling prullaria. Op verschillende plaatsen in het complex staan wensbomen, die volhangen met wishing ribbons. Op de felgekleurde linten staan verschillende wensen. Wij kopen een aantal linten, waaronder famliegeluk en veilig reizen, die Bobbi plechtig in de boom hangt. Met de lift gaan we de berg op, om het enorme beeld van Kuan Yin te bekijken dat boven het complex uittorent. Er valt nog veel meer te zien in het complex, maar de tijd dringt. We moeten tenslotte nog een paar uur rijden naar Belum. Daarom zoeken we de auto weer op en verlaten we over de brug het eiland Penang. Wat ons betreft een aanrader als vakantiebestemming!

Onderweg naar Belum kopen we nog wat proviand in en halen we herinneringen aan de vroegere vakanties in Frankrijk op bij de toiletstop.... je raadt het al, geen vertrouwde pot, maar een gat in de grond! Wanneer we van de snelweg weer op landelijkere wegen terecht komen, zien we overal langs de weg eetstalletjes. Nog even en dan mag er volgens de ramadhan weer gegeten worden. Dat is duidelijk te merken. Overal op straat wordt er stevig gekookt en ingekocht! We blijven ons ook verbazen over het vervoer op de vele brommertjes. Alles wordt op deze wijze vervoerd. We zien regelmatig brommetjes met 3 of zelfs 4 passagiers, vaak met babietjes voorop en een (wat) groter broertje of zusje tussen pa en ma in. Wij krijgen er de rillingen van, want hoewel pa en ma meestal van een hoofddeksel voorzien zijn, hebben die kleintjes vrijwel nooit een helm op...

In het Belum Rainforest Resort aangekomen, kunnen we vrijwel direct aansluiten bij het Ramadhanbuffet. Het is niet altijd duidelijk wat we eten, maar het smaakt allemaal erg goed. Bobbi houdt het liever bij witte rijst en natuurlijk de zoete toetjes. Wij zijn vooral enthousiast over de nasi met rundvlees en aardappel in kurmakruiden, de lokale vruchtendrank en een heerlijk dessert, bestaande uit een gifgroen pandanpannekoekje met een vulling van basterdsuiker en kokos. Voor morgen hebben we alvast een excursie geboekt, waarbij we op zoek gaan naar de beroemde, grote raflessia bloem.

• 20 Juli 2013 - 14:35

Pa &maGoebertus:

Tuurlijkleze we deze verslagen ze zijn immers om te smullen en we zijn natuurlijk ook bloed nieuwsgierig,en altijd ongerust.

• 22 Juli 2013 - 12:37

Ton En Fenny Goebertus:

Weer heel leuk om jullie reisverslag te lezen, met daarbij de mooie foto's. Nog een heel fijne vakante verder.