Monkeybeach en the clanjetty in Georgetown - Reisverslag uit Batu Feringgi, Maleisië van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu Monkeybeach en the clanjetty in Georgetown - Reisverslag uit Batu Feringgi, Maleisië van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu

Monkeybeach en the clanjetty in Georgetown

Door: Michael, Jiska en Bobbi

Blijf op de hoogte en volg Michael, Jiska & Bobbi

16 Juli 2013 | Maleisië, Batu Feringgi

Wanneer je iedere dag ontbijt in een hotel, raak je er bijna aan gewend. Maar het ontbijt in dit hotel is echt enorm uitgebreid. We verzamelen dan ook van alles op ons bord... lekkere (zoete) broodjes, veel vers fruit, roerei, loempiaatjes.... Het kan niet op! Met een (te) volle maag rijden we daarna naar de ingang van het Penang National Park bij Teluk Bahang. Nadat we een permit hebben gekocht, spreken we bij de haven af dat we op een bepaald punt op onze wandelroute worden opgepikt met een bootje dat ons daarna naar Monkey Beach brengt. Zo hebben we een mooie combinatie van wandelen en varen. We wandelen eerst naar de canopy walk (enkele hangbruggen hoog tussen de boomtoppen). Een herkansing voor de gemiste canopywalk in Taman Negara! Op het pad onderweg ontdekken we verschillende mooie bloemen en zien we een enorm spoor aan termieten die druk in de weer zijn met het versjouwen van kleine stukjes hout. Bobbi ontdekt op het strand een heleboel razendsnelle krabbetjes die bijna onzichtbaar zijn door hun schutkleur. Ze schieten vliegensvlug over de strand als wij een kijkje van dichtbij besluiten te nemen. Verderop zien we ook een grote varaan in de zee zwemmen. We zagen hem bijna aan voor een drijvend stuk hout!

De canopywalk is vooral een spannende klimpartij. De brug schommelt heen en weer als we er samen over heen lopen en daardoor we zijn meer bezig met dit avontuur dan met de flora en fauna in de boomtoppen! Bobbi stapt er dapper overheen, het liefst voorop. Vlakbij de canopywalk is een stukje strand waar we worden opgehaald door de boot. Tijdens het boottochtje worden we weer heerlijk fris geblazen door de wind en we komen dan ook weer monter aan op Monkey Beach. Dit is een mooi strandje in het NP. Langs het strand zijn veel fruitbomen te vinden. Het ziet er dan ook idylisch uit. We nemen hier een frisse duik in de zee, bouwen een fort van zand en zoeken naar schelpen. Vooral de knalroze slakkenhuisjes vallen erg in de smaak bij Bobbi! Na een uurtje worden we weer opgepikt door de boot, maar niet voordat we een verse kokosnoot hebben gekocht die we op de terugreis leegdrinken. De bestuurder van het bootje brengt ons nu direct terug naar het haventje en laat ons onderweg nog de viskwekerijen zien die vlak voor de kust in zee drijven.

Na deze leuke ochtend gaan we op weg naar Georgetown, de hoofdstad van het eiland. In Georgetown is nog veel van de koloniale historie terug te vinden. We parkeren vlak bij de clan jetty. Op deze steigers woonden vroeger de Chinese immigranten die in de haven werkten. Ieder steiger behoorde toe aan een van de clans. Wij nemen een kijkje op de Chew Clan jetty. Op de lange steiger lijken we terug te gaan in de tijd wanneer we tussen de piepkleine huisjes, winkeltjes en altaren/tempeltjes door lopen. Tegenover de clan jetty liggen de straatjes van China Town, waar we aansluitend een kijkje nemen. In het straatbeeld vallen de vele tempeltjes, altaren en natuurlijk de riksja's op. We nemen een kijkje in een aantal tempels en bezoeken een mooi winkeltje met allerlei Chinese spulletjes. Daarna gaan we op zoek naar Khoo Kongsi, het meest flamboyante clanhouse van Georgetown. Toen de welvaart van de clans toenam, toonde de rivaliserende clans dit met het rijkelijk versieren van hun clanhuis en de bijbehorende tempels. Het clanhuis van de Khoo clan is het best bewaarde en meest extravagante clanhuis in Georgetown. Het is een indrukwekkend huis met vele gouden en felgekleurde ornamenten. Overal waar we kijken worden we opnieuw verrast door details. De vele geschilderde wachters op de muren van het hoofdvertrek, de grote papieren lampionnen, het gedetailleerde houtsnijwerk en porcelijn op de plafonds, muren en pilaren... wat een weelde. Wanneer we het clanhuis goed hebben kunnen bekijken, houden we een riksja aan om ons terug te brengen naar de auto. De bestuurder van de riksja is er stellig van overtuigd dat er geen twee riksja nodig zijn om ons te vervoeren... we passen zeker met z'n drieen in het bankje voorop zijn fiets. En met enig duw- en trekwerk zitten we inderdaad naast en op elkaar onder de kap boven het bankje gepropt. Enigszins beschaamd zitten we het ritje uit, twee dikke Hollanders die worden voortgetrapt door een tanig oud mannetje... Gelukkig is het een kort ritje, lijkt het trappen de bestuurder vrij gemakkelijk en soepel af te gaan en is de afgesproken prijs hem deze moeite waarschijnlijk wel waard. Desalniettemin zijn we opgelucht als we de auto bereiken en de bestuurder van de riksja weer fris en fruitig op zijn nu lege riksja springt.

Daarna rijden we terug naar het hotel om de dag af te sluiten met een frisse duik in het zwembad! Onderweg kopen we een (uiteraard roze) bal voor nog meer waterpret. Als de zon ondergaat, kleden we ons aan voor het avondprogramma. We moeten namelijk nog twee beloftes nakomen.... en beloofd is beloofd! Vanavond mag Bobbi een ritje op een paardje over het strand maken. Als snel heeft ze een favoriet uitgekozen en zit ze als een trotse amazone bovenop een paardenrug. Haar avond kan niet meer stuk.

En de tweede belofte? Na het paardenritje op het strand, gaan we nog even naar de avondmarkt. Bobbi wil namelijk graag een hennatatoeage van een vlinder op haar arm laten zetten. Als het ontwerp is uitgekozen, zit Bobbi ingespannen klaar om beschilderd te worden. Vakkundig wordt er binnen no-time een mooie vlinder met krullen op haar arm getoverd. Het is indrukwekkend om te zien hoe snel en precies de henna-artieste de mooiste tekeningen op de armen en benen aanbrengt. En de animo is groot. Er staat helemaal een rij voor de kraam. Wanneer de vlinder is getekend, moeten we even 10 minuten wachten om het te laten drogen, daarna kan de overtolige henna worden verwijderd en is de tatoeage klaar. En dan duren 10 minuten ondragelijk lang.... Bobbi kan niet wachten om even aan de vlinder te voelen. Maar ze zit keurig stil, totdat ze in het enthousiasme van haar verhaal haar hele hand op de tatoeage legt! Resultaat: een hele zwarte hand en een verdrietig gezichtje. Gelukkig kan de vlinder nog goed gered worden, maar de henna op haar hand zal er de komende dagen af moeten slijten :-)

Na nog wat reisaankopen op de markt (we kopen een extra koffertje en een stevige rugzak in voor een handigere herverdeling van de bagage), gaan we vanavond voor de westerse kost. Hamburgers op het terras van het Holiday Inn!