Aardbeien plukken en thee drinken - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu Aardbeien plukken en thee drinken - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu

Aardbeien plukken en thee drinken

Door: Michael, Jiska en Bobbi

Blijf op de hoogte en volg Michael, Jiska & Bobbi

14 Juli 2013 | Maleisië, Cameron Highlands

Vandaag gaan we op pad in de Cameron Highlands. Bij het ontbijt regent het een beetje, dus tikken we eerst een paraplu op de kop. In aardbeienland kan het natuurlijk niet anders... een paraplu met aardbeien erop. Onze eerste stop wordt 1 van de vele aardbeienkwekerijen die hier langs de weg zijn gevestigd. De keuze valt op EQ Strawberryfarm. Onderweg komen we langs veel fruitstalletjes, wat kleine marktjes en het gezellige stadje Brinchang. We besluiten straks nog even een kijkje te nemen op de groente- en fruitmarkt.

Bij de aardbeienkwekerij mogen we onze eigen aardbeien plukken. We krijgen een bakje mee en wat pluktips. Daarna kunnen we aan de slag! De kas hangt vol met aardbeien en Bobbi leert ons dat de bloemen later aardbeien worden en bij welke kleur de aardbe rijp is voor de pluk. Dat heeft ze namelijk al van oma Lia geleerd. Natuurlijk proeven we ondertussen ook wat aardbeien. Heerlijk! Wanneer ons bakje overvol is, laten we het eindresultaat wegen en nemen we de buit mee. Bij het stalletje voor de ingang kopen we tenslotte wat stokjes met aardbeien in een chocoladelaagje en lekkere aardbeien smoothies. Mmmmm!

Als alles op is, lopen we naar het marktje. Onderweg wordt door wat dames in sari's gevraagd of zij met Bobbi op de foto mogen. Natuurlijk vinden wij zo'n foto ook leuk! Het marktje is een drukte van jewelste. Het blijft een mooi gezicht, alle kleurige waar in en om de kraampjes. We zien mooie vruchten, zoals mangosteen en durian. Natuurlijk proeven we ook wat van de waar. Bobbi kiest voor een stuk honingraat, waar ze lekker aan knabbelt en wat fruitlolly's. Wij kiezen voor gefrituurde balletjes van zoete aardappel, die heerlijk blijken te zijn. Aardbeien voeren hier natuurlijk de boventoon. Verse aardbeien, maar ook in alle andere denkbare vormen... Tasjes, haarlinten, kussen, slippers, magneetjes, t-shirts.... Bobbi is blij met een mooie diadeem met... een aardbei erop!

Na ons bezoek aan de gezellige markt, gaan we op weg naar de Boh Tea Estate, de grootste theeplantage van Maleisie. De theevelden zien er prachtig uit, groen en netjes geordend in rijen. We maken dan ook verschillende fotostops. Daarna brengen we een bezoekje aan de Boh theefabriek, waar we het productieproces stap voor stap kunnen bekijken. Voordat we, tussen de theevelden door, weer terug naar de auto wandelen, kopen we nog wat lekkere Boh ijsthee in. Op aanraden van Bobbi, die de ijsthee heerlijk vindt bij de proeverij.

Wanneer we weer terug zijn in Brinchang, rijden we langs de Sam Poh Tempel, waar we een kijkje nemen. Bobbi is onder de indruk van de mooie gouden Boedhabeelden, de geur van wierook en de vele glimmende ornamenten en stelt honderduit vragen over de afgebeelde goden, die wij lang niet altijd kunnen beantwoorden. Onze laatste bestemming van vandaag zijn de Robinson Falls, in Tanah Rata. We trekken onze wandelschoenen aan en lopen langs de rivier naar de waterval. Een fijne wandeling door het milde klimaat in de bergen.

Voldaan door deze afwisselende dag komen we terug in ons hotelkamer in het Strawberry Park Resort, waar we op het balkon met uitzicht over de Highlands van onze zelfgeplukte aardbeien snoepen. Na het skypen met de opa's en oma's, eten we 's avonds vertrouwde kost (pizza en kebab) en zetten we het Unotoernooi voort. Morgen gaan we op weg naar het eiland Penang!