Toeristische route? - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu Toeristische route? - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu

Toeristische route?

Door: Michael, Jiska en Bobbi

Blijf op de hoogte en volg Michael, Jiska & Bobbi

13 Juli 2013 | Maleisië, Cameron Highlands

Om 9 uur worden we opgehaald met de boot voor de terugreis naar Kuala Tembling, waar onze huurauto op ons zal staan te wachten (althans, dat hopen we dan maar). Met enige haast pakken we de spullen bij elkaar ( later blijkt dat de onmisbare Lonely Planet reisgids onder het bed blijft liggen), stouwen we een ontbijtje naar binnen en slepen we de tassen naar de jetty. Hoewel er op de heenweg geen reddingsvest in kindermaat voorhanden was, krijgt Bobbi nu een keurig vestje op maat aangereikt. Maar al razendsnel heeft Bobbi door dat er een heel mierennest in het vestje schuilt!. Gelukkig is er nog een ander, miervrij, exemplaar beschikbaar. Op de boot is het goed toeven, met een heerlijk briesje in ons gezicht worden we pas echt wakker. Bobbi vermaakt zich onderweg met een Barbie film op de draagbare dvd-speler..... hi-tec door de jungle, de techniek staat voor niets!

Als we, een kleine 3 uur later, bij de jetty aankomen, staat er inderdaad een chauffeur met onze huurauto op ons te wachten. Nu zijn we de trotse huurder van een paarse Proton Persona! Na een korte uitleg, gaan de tassen in de achterbak en kunnen we op pad! De eerste meters zijn wat onwennig: links rijden en een automaat. Maar al snel zijn we soepel op weg. Een groot compliment voor Mike, want die gaat in ieder land, met camper of personenauto, zonder problemen en met vertrouwen de weg op. We zijn gewapend met een wegenkaart en een Garmin navigatiesysteem. Het moet dus lukken om op de volgende bestemming aan te komen! We komen al snel aan in Kuala Lipis, maar wanneer we hier echter verdwaald raken op een rotonde, slaat de twijfel toe. Op de kaart staat er namelijk geen doorlopende weg tussen Kuala Lipis en de plaats van bestemming, Tanah Rata in de Cameron Highlands. Het lijkt erop dat er een bergkam tussen beide gebieden ligt, waar geen wegen overheen gaan. Het navigatiesysteem blijft ons echter wel naar het noorden sturen, maar kon niet worden ingesteld op Tanah Rata of Brinchang, maar alleen op de regio Cameron Highlands. Als we bij een tankstation een gedetaileerdere kaart willen kopen, is deze niet te vinden en worden we door de pompbediende naar het zuiden verwezen. Vertwijfeling alom!

We besluiten dan om maar het zekere voor het onzekere te nemen en een grote plaats in de buurt van de toegang tot de Highlands in te voeren in het navigatiesysteem. Nu worden we naar de grote snelweg gestuurd die via KL naar het noorden leidt. Nog steeds vol twijfel vervolgen we onze weg en na enige tijd zien we de Twin Towers in KL weer in de verte voor ons opdoemen! Dachten wij nog wel voorgoed afscheid genomen te hebben van deze mooie stad! Ons onderbuikgevoel zegt ons steeds hardnekkiger dat de navigatie ons op een"toeristische" route stuurt! Als het dan ook nog werkelijk begint te plenzen van de regen, sluiten we stapvoets en met 5 meter zicht aan bij de rij auto's. Dit is wat je een tropische regenbui noemt.... Gelukkig klaart de lucht later een beetje op en kunnen we weer wat meer gas geven.

De eerste rijdag blijkt een echte beproeving! Rondom KL zijn er veel tolwegen en omdat we de bordjes boven de tolhuisjes niet kunnen vertalen, kiezen we op goed geluk (uiteraard) het verkeerde poortje! De slagboom blijft mooi gesloten voor ons. En er staat ondertussen al een flinke rij met auto's achter ons. Op het moment dat het klamme zweet bij ons dreigt uit te breken, worden we uit deze benarde situatie gered. Gelukkig hoeven we geen stunts uit te halen om achteruit de toldoorgang weer uit te rijden. We mogen doorrijden als we het benodigde tolkaartje daarna alsnog bij de rondwandelend medewerker betalen. Damn tourists! :-)

Hoewel we er 2 x zo lang over doen dan verwacht, is de rit prima verlopen. Vooral het laatste stuk van de highway naar de highlands was prachtig (een slingerweg door de bergen). Wanneer we bij ons hotel Strawberry Park Resort aankomen, slaken we toch een zucht van verlichting. Voor de schemering zijn we veilig en wel aangekomen! We hebben een mooie kamer op de bovenste verdieping van block D, met wijds uitzicht op de heuvels. Omdat het al wat later is, gaan we snel aan tafel voor het buffet. De vreemde route van vandaag blijft ons echter bezig houden. Wanneer we een andere wegenkaart weten te bemachtigen, blijkt er toch een rechtstreekse weg te lopen tussen ons start- en vertrekpunt! Uit nader onderzoek blijkt dat onze kaart uit 2004 stamt en dus hopeloos verouderd is! Het moraal van het verhaal? Vertrouw altijd op het navigatiesysteem!