Slingeren aan lianen en klauteren in de jungle - Reisverslag uit Kuala Lipis, Maleisië van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu Slingeren aan lianen en klauteren in de jungle - Reisverslag uit Kuala Lipis, Maleisië van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu

Slingeren aan lianen en klauteren in de jungle

Door: Michael, Jiska en Bobbi

Blijf op de hoogte en volg Michael, Jiska & Bobbi

12 Juli 2013 | Maleisië, Kuala Lipis

We hebben heerlijk geslapen onder de klamboe! Eerst een lekker ontbijt en daarna maken we een wandeling door de jungle. Bobbi test voor het eerst haar nieuwe wandelschoenen. Deze keer vallen ze helemaal bij haar in de smaak door de roze en paarse kleuren!

Onderweg naar het startpunt van onze wandelroute, komen we opnieuw een wild zwijn tegen. Maar dit keer volgen zo'n zes kleine zwijntjes haar voetspoor. Het is een koddig gezicht, want ze klimmen overal langs, over en onder (inclusief mamma zwijn). De route van vandaag gaat over een houten vlonder en leidt naar de canopy walk, een hangbrug tussen de boomtoppen. Bobbi stapt dapper door, terwijl we onderweg planten, bloemen en vlinders bekijken. Omdat we in de schaduw van de bomen lopen, is het goed uit te houden tijdens het wandelen. Om 12 uur precies komen we aan bij het startpunt van de canopywalk... Om te ontdekken dat deze gesloten is! Het is namelijk vrijdag en dan is de walkway niet tot half 4, maar tot 12 (!) uur open, vanwege het vrijdagmiddaggebed. Wat een pech (of slechte voorbereiding)! We laten ons echter niet uit het veld slaan en vervolgen met goede moed onze wandeltocht, die op zichzelf al de moeite waard is. Op de terugweg zien we een enorme spin in een web langs het pad. Als we goed kijken, zien we dat de spin het moeilijk heeft. Hij leeft nog, maar wordt duidelijk lastig gevallen door enkele kleinere spinnetjes. Ook de staken met enorme stekels langs het pad, de vele vlinders en de vogel- en insectengeluiden maken indruk. Wanneer we bijna terug zijn op het resort, kan Bobbi nog een stukje meeliften op de nek van mamma en pappa. Dat lukt dit jaar nog, maar volgend jaar....?

Tussen de middag spelen we wat spelletjes Uno, kwartet en ezelen met wat lekkere loempia's en verse sapjes erbij. Dat geeft ons weer voldoende energie voor het middagprogramma. Uiteraard verslaat Bobbi ons opnieuw in het vakantieklassement. Om half 3 gaan we met een bootje naar de Lata Berkoh waterval, een stroomversnelling waarbij we in de Tembeling-rivier kunnen zwemmen. De manier om hier wat verkoeling te vinden. Met een kleine longboat waar we met z'n drieen in gaan, varen we een zijtak van de rivier in. De jungle is hier dichter en mooier dan langs de hoofdrivier. We genieten onderweg dan ook enorm. De "schipper", achterop bij de motor, stuurt ons vakkundig langs alle keien en als we een beetje vastlopen, helpt de jongen voorop de punt van de boot ons weer op gang door een zetje met een lange stok tegen de bodem van de rivier te geven.

Na een prachtige boottocht komen we aan bij een wandelpad dat leidt naar de stroomversnelling. Hier hangen grote lianen, die als schommel gebruikt kunnen worden. Dat laat Bobbi zich natuurlijk geen twee keer vertellen. Trots als een pauw, schommelt ze heen en weer op een liaan als een echte Jane. Na wat schommelpret, gaan we op pad. De enorme boomstammen en hun wortels zorgen voor veel klim- en klauterplezier. Bobbi klautert als een volleert jungletrekker over het pad. Als we bij Lata Berkoh aankomen, wijst de gids ons een gezonder exemplaar aan van dezelfde soort spin dat we eerder zagen. Met poten en al, de grootte van de hand van een volwassen man! Gelukkig zit hij op veilige hoogte en afstand van onze zwemplek.

Bij de stroomversnelling kan een duik worden genomen. Bobbi en Mike springen samen vanaf een overhangende boomstam direct de rivier in. Bobbi vindt het prachtig en wil nog wel een paar keer plonsen. We koelen alledrie lekker af in het water en zien nog meer vlinders en een tweetal kikkers/padden. Na de verkoelende duik lopen we weer rustig terug naar de boot, die op ons ligt te wachten voor de terugtocht. Op de terugweg worden we door de gids gewezen op een grote varaan die de rivier oversteekt. En dan te bedenken dat we niet ver daar vandaan zojuist nog in dezelfde rivier dobberden....

Met een mooie dag achter de rug, zoeken we na het diner lekker ons bed op. Morgen vertrekt om 09.00 uur de boot terug naar Kuala Tembling, waar onze huurauto op ons zal staan te wachten.

• 16 Juli 2013 - 21:28

Lia:

Weer een prachtige reis en prachtige foto s jongens gebiet er van, doen wij hier ook n beetje door de mooie verhalen liefs