Onze laatste dag in KL - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu Onze laatste dag in KL - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu

Onze laatste dag in KL

Door: Michael, Jiska en Bobbi

Blijf op de hoogte en volg Michael, Jiska & Bobbi

10 Juli 2013 | Maleisië, Kuala Lumpur

Vandaag is het hoog tijd voor Bobbi om wat slaap in te halen. We laten haar lekker uitslapen wanneer wij omstebeurt een ontbijtje gaan halen. Om 11 uur wordt Doornroosje wakker. Dan pakken we de "teksi" naar de Batu Caves even buiten de stad. In deze grotten huizen een aantal hindoestaanse tempels.

Wanneer we aankomen, worden we verwelkomd door een hele horde duiven. Als we wat duivenvoer hebben gekocht, loopt Bobbi naar het midden van het plein voor het enorme, gouden beeld van Lord Murugan (hindoestaanse god) dat bij de ingang van de grot staat. Voordat we het goed en wel door hebben, komt er een makaak vanaf de andere kant van het plein aan razen, die in een oogwenk het zakje voer uit Bob haar handen grist. Triomfantelijk rent hij terug naar de andere kant, om het zakje daar leeg te eten, een spoor van voer achterlatend op zijn route. Tja.... een nieuw zakje dan maar voor een tweede poging? Wijzer geworden, houden we het zakje nu wat hoger in de lucht en kiezen we een strategische plek op het plein. De duiven zitten op onze armen en verdringen zich rond onze voeten. Drie dagen KL, drie soorten beesten die op ons neer zijn gestreken....

Als het zakje leeg is, betreden we de lange trap naar de grot. Pfff... Dat valt nog niet mee met het zonnetje in je rug. Gelukkig wordt onderweg voor veel vermaak gezorgd door de makaken die bij de trap rondhangen en nietsvermoedende bezoekers alles afhandig maken dat achteloos wordt mee gedragen. Flesjes cola, zakjes eten, zonnebrillen... alles verdwijnt vliegensvlug richting de veilige bomen. Gelukkig zijn wij al gewaarschuwd en komen onze spullen veilig boven. Het is een brutaal stel apekoppen.

De winkeltjes met hindoestaande beeldjes, spiegeltjes en hangertjes zorgen ook voor afleiding, het geheel schittert en glinstert op je af. Boven aangekomen blijkt de grot wijds met hoge plafonds. Samen proberen we uit te vinden welke goden er worden afgebeeld door de vele felgekleurde beelden. Zo ontdekken we Vishnu, Brahma en Ganesh. De grot is gevuld met wierook en er vindt een dienst plaats. Bobbi vindt het allemaal erg interessant en maakt fanatiek foto's.

Wanneer we de Batu Caves verlaten, nemen we de taxi terug naar China Town, waar we eerst over de drukste straat (Petaling Street) slenteren en wat water inslaan. In deze straat is de dag- en avondmarkt van China Town. Het stikt er van de kraampjes met zonnebrillen, tassen en dvd's, maar er zijn ook fruitstalletjes en eetkraampjes. We komen langs de Sri Mahamariannan tempel een hindoestaanse tempel midden in China Town. We laten onze schoenen achter bij de ingang en lopen onder de poort door. Deze tempel is een paar jaar geleden gerestaureerd (in 2010) en de kleuren zijn nog prachtig helder. Er wordt een bruiloft voorbereid en dus is men druk bezig met het versieren van de tempel met strikken en bloemen. Bobbi heeft net op de markt een mooie sjaal op de kop getikt, die ze afgewisseld als sari of hoofddoekje omwikkelt. Ze voelt zich al een echte Maleisisch prinses.

We wandelen ook over de wet market, de overdekte markt waar groente, fruit, vlees en vis wordt verkocht. Het wordt gelijk duidelijk waarom dit de "wet market" wordt genoemd. We sloffen door een onduidelijke zompig laagje water. Het is interessant om te zien wat er op de markt wordt verkocht, van onbekende fruit- en groentesoorten tot gekooide dieren en ondefinieerbare stukken vlees. Via deze markt komen we weer op Petaling Street terecht, waar we nog wat inkopen doen. Het afdingen op de markt is een uitdaging die Mike graag aangaat. En steeds blijkt dat zelfs de meest vasthoudend lijkende verkoper, uiteindelijk zwicht wanneer zijn potentiele klandizie dreigt weg te lopen. Een derde van de aanvankelijk genoemde prijs is geen uitzondering. Maar of je dan echt een goede prijs hebt betaald.....?

Onze volgende bestemming is Berjaya Times Square. Een (ook weer indrukwekkend) winkelcentrum met een achtbaan en pretpark. Bobbi vermaakt zich hier prima.... in de draaimolen, in de vliegende bijtjes, in de crazy bus, in het treintje en meer. En natuurlijk kunnen we KL niet verlaten zonder een stop bij de McDonalds! Op weg naar de uitgang, ontdekt Bobbi een trap in de vorm van een piano. Als ze er op klimt, blijkt de trap bij iedere stap ook echt een klank te geven. Ha! Dat is natuurlijk prachtig en al snel huppelt Bobbi een hele symphonie bij elkaar.

Onderweg naar het hotel komen we op de avondmarkt van de Arabische wijk terecht. Omdat het Ramadan is en er nu gegeten mag worden, is het hier een drukte van jewelste. Het ziet er allemaal goed uit! We ontdekken kipsateh, gegrild vlees met groente en veel andere snacks. Eenmaal terug in het hotel duiken we vandaag op tijd in bed, want morgen gaan we naar Taman Negara!