Birds, butterflies en brommertjes - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu Birds, butterflies en brommertjes - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu

Birds, butterflies en brommertjes

Door: Michael, Jiska en Bobbi

Blijf op de hoogte en volg Michael, Jiska & Bobbi

08 Juli 2013 | Maleisië, Kuala Lumpur

We hebben de eerste nacht in Maleisie alledrie als een blok geslapen en dan ook op het nippertje de laatste ronde van het ontbijt gehaald, net na 10.00 uur. Gelukkig heeft geen van ons klaarwakker in bed gelegen vanwege de jetlag. Laat slapen maar aan ons over.....

Na een heerlijk ontbijtje, beklimmen we de heuvel naar de Menara KL Tower, naast ons hotel. Boven op deze heuvel is de halte van de hop-on-hop-off-bus die ons vandaag naar de andere kant van de stad brengt. We willen namelijk graag een bezoekje brengen aan KL Bird Park in Lake Gardens. Als we boven aankomen (Bobbi ontdekt onderweg wat mooie vlinders), rijdt de bus net weg... Dus hebben we een half uurtje de tijd om op een bankje te wennen aan de temperatuur/luchtvochtigheid en alle smeersels (zonnebrand en deet tegen de muggen) aan te brengen. Als we eenmaal in de bus zitten, vinden we een mooi plekje bovenin de dubbeldekker met prima uitzicht tijdens de route.

Zoals te verwachten, blijkt de verkeerschaos ook hier enorm. Vooral de vele brommertjes met 1, 2 of 3! passagiers en/of veel bagage maken indruk als ze kriskras door ieder denkbaar gaatje in de rij met auto's schieten. Wanneer we ons bij één van de stops afvragen waarom het zo lang duurt voordat we weer gaan rijden, blijkt er een brommertje bovenop een openslaande deur te zijn geknald tussen onze bus en de auto ernaast. De deur moet zo'n beetje uit de bus gewrikt worden en de brommerbestuurder hinkt, min of meer ongedeerd, weg.

Het busritje laat ons een groot gedeelte van de stad zien. We komen langs het uitgaansdistrict, Chinatown, Little India en het nationale paleis. Bobbi kijkt onderweg nieuwsgierig om haar heen en vraagt honderduit. Bij de stop in Lake Gardens stappen we uit voor de ingang van het Bird Park, dat één aaneenschakeling van grote voilières blijkt te zijn. Al tijdens de eerste meters die we in het park maken, komen de vogels ons tegemoet. Bobbi is in de wolken wanneer we wat voer kopen (in een roze bal!) om de vele vogels te voeren. Wanneer zich al snel tientallen hongerige vogels om haar heen verzamelen, lijkt het haar echter beter dat het zakje voer voorlopig maar even in mamma's zak verdwijnt. Ook als we even afkoelen met wat verse kokosnootmelk, hebben we wat gevederde vrienden om ons heen (en op ons hoofd).

Bij de fotostop worden we werkelijk volgehangen met papegaaien en andere vogels. Bobbi heeft dapper een groot exemplaar op haar schoot en een kleiner geval op haar hoofd. Best spannend! Maar als ze bedenkt dat ze de foto aan juf kan laten zien op school, durft ze alles aan! We zien hier ook de eerste neushoornvogel, de nationale vogel van Maleisie. Deze vogel hopen we later tijdens de reis ook in het wild tegen te komen. Er worden nog wat papegaaien gevoerd en dan gaan we, op verzoek van Bobbi, op weg naar het Butterfly Park. Bobbi huppelt hier vrolijk in het rond, achter de vlinders aan. Wij vinden het allemaal wat tegenvallen, maar Bobbi kan haar lol niet op en dat maakt alles goed. Bij de uitgang griezelen we nog even bij de enorme duizendpoten en spinnen die in Maleisie te vinden zijn. Deze hopen we dan weer niet in het wild tegen te komen.....

Tenslotte lopen we terug naar de bushalte, waar we weer de bus in kunnen "hoppen". Op het volgende deel van de route, komen we langs het mooie Merdeka Square en de Bintang Walk met de drukke winkelstraten er omheen. Een vermakelijk ritje met de beste zitplaatsen. We zitten namelijk helemaal voorin en verwonderen ons steeds weer over de krappe ruimtes waar de buschauffeur de grote dubbeldekker in weet te wurmen.

We eten vanavond bij het Thaise restaurant Soi23 in het hotel: green curry met gamba's en kokosnoot, gewokte groente in oestersaus en ananasrijst. Het smaakt ons prima. Morgen staat er iets op het programma waar Bobbi erg naar uitkijkt. We gaan vuurvliegjes bekijken in Selangor.