IJspret & hot pools - Reisverslag uit Punakaiki, Nieuw Zeeland van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu IJspret & hot pools - Reisverslag uit Punakaiki, Nieuw Zeeland van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu

IJspret & hot pools

Door: Jiska

Blijf op de hoogte en volg Michael, Jiska & Bobbi

11 Maart 2009 | Nieuw Zeeland, Punakaiki

Vroeg op vandaag, want we willen ons avontuur natuurlijk niet missen! Om kwart voor 10 staan we er dan ook helemaal klaar voor te wachten aan het helipath. We worden gebrieft over de vlucht en Bobbi krijgt direct een schattige kleine koptelefoon op. Ze is gelukkig zo onder de indruk van de omgeving dat ze hem de hele vlucht met rust laat! Het lijkt wel alsof ze niet door heeft dat er een enorm paar extra oren op haar hoofd zit! De vlucht zal 30 minuten duren en over Franz Josef Glacier en Fox Glacier gaan. Deze twee grote gletsjers liggen aan de westkust van het Zuidereiland.

Al snel zien we hoe "onze" helicopter voor ons landt. Toch wel spannend! Als we in de helicopter zitten, gaan de veiligheidsriemen vast en de oorbeschermers op. We zijn er nu echt helemaal klaar voor. Uiteraard is Nijn mee als kameraad voor Bobbi.

Een hele ervaring! Het uitzicht is prachtig als we over de blauw-witte ijsvlaktes vliegen. Het regenwoud loopt bijna tot op de gletsjer... een onwerkelijk gezicht! Bobbi vindt het allemaal wel interessant en kijkt nieuwsgierig om zich heen. Vooral al die knopjes rondom de piloot vindt ze erg fascinerend. Gelukkig weten wij haar ervan te overtuigen dat dit "off limits" is voor kleine kinderhandjes! We maken nog een korte stop op Fox Glacier. Door het zonnetje is het hier helemaal niet zo koud! Vreemd gezicht hoor, onze piloot staat in z'n korte broek in de sneeuw!

Een half uur later staan we weer met beide benen op vaste grond. Hoogste tijd om het allemaal even te laten bezinken onder het genot van een kop thee en koffie met een lekker broodje op het terras. Er is echter nog veel meer te doen en al snel pakken we onze spullen weer bij elkaar voor een wandeling aan de voet van Franz Josef Glacier. Met Bobs in de rugdrager lopen we genietend door het regenwoud naar Peter's Pool, waar we een schitterend uitzicht hebben op de gletsjer (dit maal van onderaf!). Op de parkeerplaats hopen we nog een paar kea's te zien. Dit zijn papegaaitjes die veel voorkomen in dit gebied. Helaas hebben we pech, geen brutale napraters voor ons vandaag. Wel een paar mooie andere vogels!

We besluiten ons bezoek aan Franz Josef af te sluiten met een sprong in de Hot Pools. Midden in het woud liggen een drietal baden waarin we heerlijk tot onszelf komen. Bobbi vindt het geweldig... opie Baab's bad in het groot!

Daarna moeten we afscheid nemen van Franz Josef om op weg te gaan naar Punakaiki. Rozig van het bad, valt Bobbi in een diepe slaap totdat we bij de plaats van bestemming zijn.

Punakaiki ligt aan het strand en als we aan komen genieten we van de zonsondergang, terwijl we over het strand slenteren. Misschien moeten we thuis maar direct een zandbak regelen, want Bobbi kan maar geen genoeg krijgen van het zand!