Veel regen..... woud - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu Veel regen..... woud - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu

Veel regen..... woud

Door: Jiska

Blijf op de hoogte en volg Michael, Jiska & Bobbi

10 Maart 2009 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Vandaag ligt er een lange autoreis voor de boeg. Gewapend met voldoende lekkers, muziek en afleidingsmanoevres voor Bobbi gaan we op pad! Bobbi blijkt zich onderweg echter prima te vermaken met de routekaart, de Lonely Planet reisgids en het fototoestel. De route is lang, maar opnieuw oogverblindend. We begrijpen er niets van... Dit hele land lijkt een sprookjesdecor! We rijden over de Haastpas door het Mount Aspiring Natuurpark, waar de weg aan beide zijden wordt geflankeerd door regenwoud. En hier blijkt al snel dat het hier niet voor niets zo groen is.... de regen komt met bakken uit de hemel! Wij zitten echter lekker droog in de camper en het uitzicht wordt er niet minder om. We maken enkele stops met korte wandelingen naar mooie beken en watervallen en komen zo al snel aan in Haast, waar we van een lekkere lunch genieten. Bobbi blijkt steeds weer erg hongerig van al dat gereis, want ze eet hier prima. Ook vandaag gaat een Hawai-tosti helemaal naar binnen!

De route gaat verder langs de westkust en het weer klaart al wat op. De westkust is groen en wild. We stoppen bij een aantal mooie baaitjes, maar het weer is niet goed genoeg om een stukje te wandelen langs de zee. Bobbi heeft al snel weer een aantal meeuwen ontdekt, die ze tot onze verbazing ook al "mee" noemt!

Ons streven is om vandaag te overnachten in Franz Josef Glacier, een stadje onderaan een van de twee grote gletsjers aan de westkust: Fox Glacier en Franz Josef Glacier. Bobbi valt na de lunch vrij snel in slaap, waardoor we het laatste stuk nog goed door kunnen rijden en onze gewenste eindbestemming halen!

We ontdekken een geweldige camping: Rainforest Retreat! We staan met onze camper midden in het regenwoud en hebben dan ook het gevoel dat we in de jungle kamperen... maar dan zonder de enge beesten! Omdat we een lange zit achter de rug hebben, strekken we hier onze benen even lekker met een wandelingetje door het bos. Het weer is nu lekker en gelukkig hebben we er aan gedacht om Bobbi regenlaarsjes aan te trekken. Ze stampt namelijk fanatiek door de plassen die ons herinneren aan de regen die vandaag gevallen is! We blijven ons verbazen over de hoeveelheid en pracht van de varens die hier overal om ons heen te vinden zijn. Nooit geweten dat varens ook een stam kunnen hebben... het lijken wel palmbomen!

Na de wandeling, keren we terug naar de camper voor een eenvoudige maaltijd. En we zouden geen Hollanders zijn als we niet ergens wat oerhollands eten op de kop hadden weten te tikken! In Te Anau vonden we tot onze verbazing een heel schap met Albert Heijn produkten in de supermarkt. Vanavond hebben we dus lekker appelmoes en een broodje knakworst met Zaanse mayonaise gegeten! Na het eten is het nog even tijd om lekker te spelen. Bobbi begint een steeds groter repetoir met dierengeluiden te krijgen en trakteert ons op een voorstelling.

Vanmiddag hebben we in het dorp een wel heel speciale reservering gemaakt! Morgenochtend gaan we namelijk met z'n drietjes een helicoptervlucht maken over de gletsjers. Zo kunnen we toch op een veilige manier genieten van dit natuurschoon. Spannend hoor, we kijken er enorm naar uit!