Kiwi & Maori encounters - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu Kiwi & Maori encounters - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu

Kiwi & Maori encounters

Door: Jiska

Blijf op de hoogte en volg Michael, Jiska & Bobbi

19 Maart 2009 | Nieuw Zeeland, Rotorua

We hebben een dagje "kilometervrij". We blijven vandaag namelijk in Rotorua, omdat hier veel leuks te doen en te zien is. 's Morgens gaan we op pad om de 'locals' te bewonderen in Rainbow Springs, een dierenpark met verschillende inheemse diersoorten en een leuke kinderboerderij. Hier kunnen we op ons gemak Kea's, Kaka's, Weka's, Tui's, Tuatara's en Kiwi's van dichtbij bewonderen. Bobbi vindt het prachtig om de vissen te voeren uit het zakje dat we bij de ingang kopen. Ze duiken bijna uit het water in hun strijd om de korreltjes voer.

Helaas zijn we tijdens onze reis over het Zuidereiland geen Kea's in levende lijve tegengekomen. Dit zijn vrij grote papegaaien die in de bergen wonen. Hier kunnen we eindelijk zien wat een leuke en brutale beesten dit zijn!

Op de kinderboerderij worden we achtervolgt door een stel kippen, die er blijkbaar van balen dat er wel zakjes visvoer, maar geen zakjes kippenvoer bij de ingang worden verkocht! Bobbi herkent een aantal boerderijdieren direct en begint een goed ia-gesprek met de dienstdoende ezel!

In dit park zien we ook de Kiwi, het nationale symbool van Nieuw Zeeland, rondwandelen. De inwoners van Nieuw Zeeland (Kiwi's) vernoemen zichzelf zelfs naar dit beestje! Deze bedreigde nachtdieren zijn echter in het 'wild' bijna niet meer te vinden. Het is een grappig, harig vogeltje met een lange snavel. Gelukkig worden er allerlei initiatieven genomen door de plaatselijke bevolking om de populatie weer te laten groeien. Om dit een warm hart toe te dragen, besluiten we met een donatie een Kiwi te 'adopteren'. Zijn naam is Diamond en hij is uit zijn ei gekropen op 13 februari!

's Middags bezoeken te Te Puia. Een natuurpark, waarin de cultuur van de Maori goed wordt belicht. Hier zien we Pohutu Geyser in zijn volle glorie! Deze geiser spuit maar liefst 20 meter de lucht in vanuit de rotspartij.

Na een wandeltocht door het thermale gebied en een bezoek aan een historisch Maori-dorp, nemen we het risico om met Bobs een culturele voorstelling bij te wonen.... dat zou natuurlijk uit kunnen draaien op een vroegtijdig vluchten met rode wangen. Maar niets is minder waar..... Bobbi zit met open mond naar de dansers te kijken en klapt & zwaait vrolijk met ze mee. Wij zijn natuurlijk weer beretrots op onze dochter!

Morgen reizen we af naar Coromandel, een schiereiland met mooie stranden, voor onze laatste dagen in Nieuw Zeeland om tenslotte te eindigen in Auckland!

• 19 Maart 2009 - 18:10

Nancy:

Jeetje wat ziet het er gaaf uit zeg.
    En die Bobs helemaal in haar element.
    Ben erg benieuwd naar jullie life verhalen.
    Heel veel plezier nog en tot gauw.

Dikke kus Nance, Fred en Mexx

• 19 Maart 2009 - 19:39

Papa En Mama:

gelukkig jullie weer gehoord nog een weekje
    doe effe de groeten aan frodo en gandalf
    doei