De pracht van Milford Sound - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu De pracht van Milford Sound - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu

De pracht van Milford Sound

Door: Jiska

Blijf op de hoogte en volg Michael, Jiska & Bobbi

08 Maart 2009 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Op dit moment zijn we in Queenstown, de thrillcity van New Zealand! Je kunt het zo gek niet bedenken... als het je een adrenalinekick bezorgd, kun je het hier doen: bungyjumpen, helicoptervluchten, raften of door canyons suizen met een jetboat! Het is een bruizend stadje dat een hele gezellige indruk maakt. We hebben zojuist heerlijk gegeten bij Winnie's. Bobbi heeft lekker mee geknabbeld aan haar pizza. Zo hebben we samen zitten bijkomen van onze geweldige reis van de afgelopen 2 dagen door Milford Sound!

Milford Sound is een fjordennatuurpark aan de westkust van het Zuidereiland, dat vaak als de mooiste plek van het land wordt omschreven. En deze reputatie heeft het wat ons betreft waargemaakt!

Vrijdagochtend zijn we op tijd vertrokken om de 120 km lange weg naar het fjord af te leggen. Deze weg, de Milford Highway, is al een belevenis op zich! Het weer laat ons een beetje in de steek, het regent als we 's morgens aan de reis beginnen. Dit is echter niet zo verwonderlijk. In het fjord regent het 90% van de tijd. Dankzij deze veelvuldige regenval zijn de bergwanden van het fjord prachtig groen en ontstaan er ontelbare watervallen.

Hoewel je liever een zonnetje ziet, blijkt het helemaal zo slecht nog niet als het regent tijdens deze trip. Bij droog weer zijn er aanzienlijk minder watervallen en deze natuurgiganten vormen toch het hoogtepunt van het landschap! We besluiten dus al snel dat het weer prima is zoals het is.

Langs de highway kijken we onze ogen uit. De natuur rondom deze weg is oogverblindend. Links en rechts duiken mooie groene valeien, kolkende rivieren en ontelbare watervallen op. We bezoeken de Chasm en het Mirror Lake. Met name de Chasm is erg spectaculair! Dit is een nauwe opening waardoor het water van de rivier werkelijk heen buldert. De wandeltocht er naartoe is eveneens een belevenis. Het lijkt wel droomvlucht in de Efteling. We verwachten elk moment een elfje tegen te komen.

Na een soeplunch in de camper (wat is ons nieuwe huis toch handig!) laten we onze trouwe vriend een nachtje met rust en wandelen we naar de boot waarop we zullen overnachten. De Milford Mariner blijkt een prachtig zeilschip te zijn, voorzien van alle gemakken voor de passagiers. We worden direct bij aankomst al in de watten gelegd door de crew.

Om 16.30 uur varen we het fjord in. We vinden een goed plekje op het dek om al het natuurschoon om ons heen goed te kunnen bekijken. Bobbi gluurt met ons mee vanuit de rugdrager op mamma's rug. Ook hier worden we verrast door talloze watervallen. Het fjord heeft een unieke samenstelling van het water door de combinatie van zoet (regen)water en het zoute zeewater. De bovenste 5 meter wordt gevormd door het regenwater dat via de watervallen het fjord in stroomt, daaronder bevindt zich het zoute water dat vanuit de zee het fjord binnenkomt. Deze samenstelling maakt dat er veel uniek leven is.

Al snel zien we dan ook zeeleeuwen op de rotsen liggen te zonnen. Na een rondtocht door het fjord meren we aan in Harrison's Cove. Daar kunnen we met de kajak zelf het fjord verkennen. Bobbi is intussen in slaap gevallen en wij gaan omstebeurt een stukje peddellen.

Vanuit de kajak zien we beide zeeleeuwen erg dichtbij zwemmen. Een geweldige ervaring! Nu kunnen we ook de watervallen van nog dichterbij bekijken. Medepasagiers zien enkele pinguins op een van de strandjes. Helaas missen wij deze schuwe diertjes net!

Later op de avond wordt een heerlijk buffet geserveerd. Voordat we aanschuiven worden we nog verrast door een bezoekje van een zeeleeuw op de boot! Hij heeft brutaal een plekje gevonden op het achterdek. Bobbi vindt het prachtig en weet nu precies wat een zeeleeuw is en welk geluid hij maakt! We bewonderen de zeeleeuw een tijdje terwijl hij echt lijkt te genieten van deze aandacht.

Als de etensklok luidt, moeten we hem helaas achterlaten. Tijdens het diner maken we kennis met een leuk stel uit Engeland. Zij hebben werkelijk al de hele wereld gezien en hebben dan ook genoeg te vertellen! Bobbi windt hen onmiddelijk om haar vingertje. Ze smult van al het lekkers en gedraagt zich voorbeeldig. Ook de crew vindt het erg grappig, zo'n klein grietje aan boord!

Voldaan storten we na het eten op onze kooien (onze hut is erg knus) om een goede nacht tegemoet te gaan. 's Morgen moeten we Bobbi echt wakker maken. Blijkbaar bevalt het schommelen van het schip haar prima!

Na een goed ontbijt vertrekken we richting de Tasman Sea en genieten we nog even van de rust in het fjord. Op de terugweg maken we nog een stop bij Milford Deep, het Underwater Observatory. We zijn hier slechts met z'n viertjes en hebben dus het rijk alleen! Dit is een tank z'on 8 meter onder het water van het fjord. Hier zien we hoe verbazingwekkend veel koraal, vis en andere zeedieren zich in het fjord bevinden. Bobbi vindt het prachtig en roept enthousiast naar de vissen.

Voldaan keren we terug naar onze camper. Gelukkig staat hij nog precies zoals wij hem hebben achtergelaten op ons te wachten!

We mogen nogmaals de prachtige rit over de Milford Highway maken en griezelen nog een laatste maal in de Homer Tunnel!

We besluiten direct door te rijden naar Queenstown. Een lange(re) rit, maar hiermee winnen we een extra dag! Het is hier namelijk overal de moeite waard om wat extra tijd door te brengen en er moeten keuzes worden gemaakt!

Morgen, op de verjaardag van Mike, zullen we de omgeving van Queenstown gaan verkennen. Misschien doet Bobbi nog even een bungyjump.... We houden jullie op de hoogte!

P.S. In verband met de trage internetverbindingen verloopt het uploaden van foto's wat moeizaam. We doen ons best om binnenkort toch nog wat kiekjes online te krijgen!

• 08 Maart 2009 - 16:25

Emile:

hoi, gefelicteerd met je verjaardag, ook al ben ik denk ik ets te laat aangezien het bij jou al 9 maart is. Geniet ervan en tot later! E, E en E.

• 08 Maart 2009 - 21:17

Pa En Ma :

hoi mikie gefeliciteerd met je 33e verjaardag mannetje. prachtig dat jullie zo genieten'maar we missen jullie wel.
    we drinken er wel een als jullie terug zijn.

doei

• 09 Maart 2009 - 07:01

Yvette:

Jis, wanneer ga je je eerste boek schrijven? Het klinkt echt allemaal geweldig....
    Broertje van harte gefeliciteerd met je 33ste verjaardag en veel plezier vandaag! Denk dat dat geen probleem zal zijn. Jis en Bobbi ook gefeliciteerd!
    Dikke kus van Danny, Yvette, Nick en Jay.

• 09 Maart 2009 - 07:09

Yvette:

Het is natuurlijk bij jullie al avond.....slim he?
    Hoop dat jullie een fijne dag hebben gehad en een fijne avond dan nog!

• 09 Maart 2009 - 09:26

Jan En Lia:

In het geval dat je ons smsje niet hebt ontvangen, Mike van harte, jis en bobbi ook natuurlijk, We hoeven nu je kado niet te verstoppen.
    Heel veel plezier in de komende weken(gelukkig al bijna 2 weken om)kusjes

• 09 Maart 2009 - 12:24

Erik, Miriam & Cas:

Hallo alledrie,

Iets te laat door het tijdsverschil, maar niet meer gemeend.... Mike super gefeliciteerd met je verjaardag!!! We wensen je nog heel veel gelukkige en gezonde jaren toe, samen met je meiden. Dat jullie nog maar heel veel mooie avonturen samen mee mogen maken!

Fijne vakantie!

Groetjes Erik, Miriam & Cas.

• 09 Maart 2009 - 17:38

Brenda En Bart:

Heey familie,
    Allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag neefje. Beter laat dan nooit,ook al is het bij jullie al 10 maart.Wat onwijs leuk om te lezen allemaal en wat kan je dat goed zeg. Als je ooit zonder werk komt te zitten dan weet je wat je anders kan doen en dat is schrijfster worden. Nou geniet er nog maar van en heel veel plezier en tot schrijven want ik hou jullie in de gaten. Een hele dikke knuffel aan Bobbie en voor jullie natuurlijk ook. Pas goed op elkaar. Groetjes xxx

• 10 Maart 2009 - 09:01

Yvet:

He Familie Goebertus,

Als eerst Gefeliciteerd met je verjaardag Michael! ben wel een dagje te laat.. Ben gister in jullie huis getrokken en het bevalt al goed.. Wat een mooie tekening heeft Bobbi voor me gemaakt! Dank je wel.. die komt in een lijstje..
    Hoop dat jullie verdere reis nog net zo leuk word als de verhalen die ik al gelezen heb..

Veel plezier nog! en een dikke kus uit het regenachtige NL..

Yvet

• 12 Maart 2009 - 14:25

Inge:

Jeempiekreempie wat wordt ik toch stinkjaloers van al die prachtige reisverhalen, maar ach ja, ook ons weekendje Landall GreenParcs was leuk, geen pinquins en zeeleeuwen, maar ballenbak en frikandellen, iets ander level maar toch ook leuk. Onze tijd komt wel Sander roep ik dan maar..... Nee hoor, ik geniet lekker met jullie mee, mijn avonturiersklieren gaan echt niet zo ver als die van jullie, al zou ik wel heel graag willen, maar zo meebeleven is al heel leuk. Jis je overtreft jezelf weer met deze verslagen! Geniet lekker door en tot over een halve maand, dat klinkt nog ver he!!

xx
    Inge