Spektakel op de Cody Nite Rodeo - Reisverslag uit Cody, Verenigde Staten van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu Spektakel op de Cody Nite Rodeo - Reisverslag uit Cody, Verenigde Staten van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu

Spektakel op de Cody Nite Rodeo

Door: Michael, Jiska en Bobbi

Blijf op de hoogte en volg Michael, Jiska & Bobbi

26 Juli 2016 | Verenigde Staten, Cody

Na een rustige start van de dag, brengen we eerst een bezoekje aan de Wallmart. De ingeslagen voorraden raken op, dus hoogste tijd om de boel wat aan te vullen. En Walmart is niet een kleine supermarkt waar je even doorheen rent... Vanwege wat zoektochten tussen de schappen zijn we best even zoet voordat de inkopen weer in de camper zijn opgeslagen en we vanuit Sheridan op weg kunnen naar Cody, de toegangspoort tot Yellowstone NP. De route van vandaag brengt ons door Bighorn National Forest. Een scenic byway over de Bighorn Mountains. Ook hier zijn we weer prettig verrast door de mooie natuur. Op de route maken we een stop bij de Shell Falls, een mooie waterval in de Shell Canyon. Hier zien we ook tal van kolibries (humming birds). Leuke, kleine en felgekleurde vogeltjes die razendsnel met hun vleugels klapperen. Het lijken we vlindertjes!

Op de weg naar Cody schrikken we opeens op als er een helicopter vlak boven de weg richting grond lijkt te storten, maar al snel blijkt dat dit een boer is die zijn velden langs de weg aan het besproeien is. De helikopter scheert vlak boven de camper en de elektriciteit-palen heen. Toch wel even een bijzonder moment....

Als we in Cody aankomen, besluiten we de rest van de middag even rustig aan te doen bij het zwembad op de camping. Vanavond staat de Cody Nite Rodeo al op het programma en we zijn wel toe aan een frisse duik! We eten lekker buiten in het zonnetje voor de camper en maken ons daarna klaar om naar de rodeo te gaan. Deze rodeo vindt in de maanden juni, juli en augustus iedere avond plaats. Dat is uniek, want in principe heeft iedere stad en zichzelf respecterend dorpje eens per jaar een rodeo. In Cody hebben ze hier dus een specialiteit van gemaakt en dat trekt behoorlijk wat publiek. Deelnemers uit het hele land dingen mee om de prijzen. We zoeken een goed plaatsje uit in de schaduw en vlakbij de chutes. Als we over de brug heen lopen die over de paarden en de stieren naar de tribune loopt, waait Bobbi's hoed tussen de paarden. Gelukkig vinden we een cowboy die hem even op wil halen.

De avond begint natuurlijk traditioneel met the national anthem en veel vlagvertoon en dit keer ook een gezamenlijk gebed, dus om ons heen gaan de hoeden weer op het hart. Opnieuw blijkt dat het niet gemakkelijk is om de hoge noten in het lied goed te raken, maar de Amerikanen om ons heen lijken het niet te merken. En dan gaat de rodeo van start, met eerst de bareback bronc riders en de saddle bronc riders. Het wordt al duidelijk dat het niveau dat we hebben gezien bij Frontier Days echt heel hoog lag. Hier belanden veel meer cowboys in het zand voordat de 8 seconden zijn gepasseerd. Ook hier is er weer een rodeoclown die de boel samen met de speaker aan elkaar praat. Dit keer een behoorlijk ervaren rodeoclown, zijn spreeksnelheid doet vermoeden dat hij al behoorlijk wat jaren achter de rug heeft. Toch moeten we regelmatig om zijn fratsen lachen. We zien dit keer ook wat nieuwe onderdelen, zoals teamroping en break away roping. Bij teamroping werken twee cowboys samen op een stier te vangen, waarbij de eerste cowboy de stier met een lasso rond hoofd en horens vangt en de tweede cowboy de lasso om de achterbenen gooit.h Dat blijkt dat een moeilijke klus waarbij goed moet worden samengewerkt. Het break away roping is een onderdeel voor de dames, waarbij de stier wel wordt gevangen met een lasso, maar niet zoals bij het tie-down roping hoeft te worden vastgebonden. Ook de onderdelen tie-downroping, barrelracing en bullriding krijgen we te zien met een behoorlijk deelnemersveld. Een aparte onderbreking is de calf scramble, waarbij alle kinderen uit het publiek mogen meedoen en het doel is om een doek van de staart van twee stiertjes af te trekken. Prijs is een paardrijrit in de omgeving. De stiertjes bekijken de meute achterdochtig, maar lijken wel al wat gewend aan al deze drukte. Een leuk onderdeel is ook de junior barrel race, waarbij kinderen vanaf 8 jaar mee mogen doen. Het rodeoleven wordt werkelijk met de paplepel ingegoten hier in Wyoming. Al met al een behoorlijk avondvullend programma. We keren dan ook pas in het donker terug naar de KOA aan de andere kant van Cody.