Blik op Grand Teton vanaf Inspiration Point - Reisverslag uit Teton Village, Verenigde Staten van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu Blik op Grand Teton vanaf Inspiration Point - Reisverslag uit Teton Village, Verenigde Staten van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu

Blik op Grand Teton vanaf Inspiration Point

Door: Michael, Jiska en Bobbi

Blijf op de hoogte en volg Michael, Jiska & Bobbi

30 Juli 2016 | Verenigde Staten, Teton Village

Ons avontuur in Yellowstone zit erop. Vandaag laten we dit mooie park achter ons om direct een ander natuurpark in te rijden: Grand Teton NP. Deze twee parken liggen naast elkaar en hebben ieder toch echt een eigen karakter. De bekendste attractie van Grand Teton NP zijn de Tetons, een bergketen met scherpe, besneeuwde toppen en verschillende gletsjers. Ook zijn hier verschillende meren en daardoor ook behoorlijk wat wild te vinden. De Tetons staat vooral bekend om hun grote aantal elanden. Die hopen we hier dan ook weer een keer te zien. Op weg naar de uitgang van Yellowstone maken we nog wat stops bij watervallen en uitzichtpunten.

Als we het Grand Teton National Park in rijden staan er keurig twee parkrangers langs de weg die ons meer informatie geven over het park. Ook hier is het devies weer "Be bearaware!". We rijden een stuk langs Jackson Lake, van waar we de Tetons al een beetje kunnen zien in de verte. We slaan af richting Oxbow bend, een flinke bocht in de Snake River waar regelmatig wildlife te zien is. We stoppen hier ook om even pootje te baden. Het water is hier behoorlijk koud. Ondertussen komen de Tetons steeds beter in beeld. Bij Lake Jenny is het uitzicht prachtig. Het meer kleurt van groen naar blauw met op de achtergrond de puntige bergen met sneeuwtoppen. We komen in een one-way route terecht en zien de Jenny Lake Lodge net te laat. We hebben ondertussen behoorlijke honger, dus besluiten we het rondje nogmaals te rijden. Een parkeerplaatsje voor de camper vlakbij de lodge blijkt erg moeilijk te vinden, dus parkeren we ergens naast de weg en moeten we ook nog een behoorlijk stuk lopen. Maar we hebben honger als een beer, dus dat is het allemaal waard! Bij de lodge aangekomen, krijgen we de mededeling dat de keuken net gesloten is. Een typisch geval van bad luck! Maar gelukkig is de koelkast in de camper goed gevuld, dus gaat de generator aan voor de bereiding van de lunch. Hoe handig is dat!

Daarna rijden we door naar de afmeerplaats voor de boottocht waarmee je Jenny Lake over kunt steken. We kopen een retourkaartje, zodat we aan de overkant van het meer een wandeling de berg op kunnen maken. Het uitzicht vanaf Inspiration Point schijnt zeer de moeite waard te zijn. Het is altijd lekker om even op het water te zijn. We genieten van de snelle overtocht. De wandeling leidt eerst naar een waterval en daarna verder de berg op. Een behoorlijke klim, maar ook een mooie wandelroute. Het uitzicht wordt steeds mooier. Bobbi houdt goed vol en we worden op de top inderdaad beloond met prachtige vergezichten over het meer en een lekker briesje. Bobbi maakt hier vrienden met een eekhoorntje, dat steeds dichterbij durft te komen als we uitrusten op een rots. De weg terug gaat wat sneller en makkelijker als bergopwaarts. We zien ook nog een paar herten tussen de bomen tijdens de wandeling en op de weg terug met de boot. De volgende dag horen we dag er rond deze tijd ook een beer rondstruinde bij de waterkant, vlakbij de parkeerplaats. Helaas hebben we die gemist!

We sluiten de dag af met een kijkje bij Mormon Row. Dit is een landweg met een aantal boerderijen waar een groep mormonen heeft gewoond. Wat dat betreft is Grand Teton een bijzonder nationaal park, omdat hier vrij veel mensen binnen de parkgrenzen wonen en er zelfs een commercieel skigebied in te vinden is. Dit komt omdat het park steeds verder is uitgebreid en daarmee woongebieden opslokte. De bekende zakenman Rockefeller heeft een belangrijke rol gespeeld in de conservatie van het park, zoals president Roosevelt dat eerder voor Yellowstone heeft gedaan. De weg blijkt een behoorlijke uitdaging voor de camper, maar het wereldberoemde beeld van de oude schuren met op de achtergrond de Tetons willen we niet missen. De zon zakt al een beetje en dat zorgt voor een mooi plaatje. Na deze korte omweg rijden we door naar Jackson Hole. Dat blijkt een karakteristiek plaatsje. Het is al wat later, dus we besluiten door te rijden naar de camping aan de Snake River en daar te eten. Morgen hebben we een drukke dag gepland met een