Good old Faithful - Reisverslag uit West Thumb, Verenigde Staten van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu Good old Faithful - Reisverslag uit West Thumb, Verenigde Staten van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu

Good old Faithful

Door: Michael, Jiska en Bobbi

Blijf op de hoogte en volg Michael, Jiska & Bobbi

29 Juli 2016 | Verenigde Staten, West Thumb

We trappen de dag af met een ontbijtje in Canyon Village. Er wordt ons een traditioneel ontbijt voorgezet met scrambled eggs, bacon, hashbrowns (soort aardappelkoek) en flapjacks (soort pancakes). Dat legt een goed bodempje voor de rest van de dag! Vandaag reizen we door Yellowstone heen van Canyon Village naar Grant Village aan het Yellowstone Lake. Een van de must-do stops op deze route is natuurlijk de Old Faithful geiser. Deze geiser is, samen met de bison, zo'n beetje het symbool van Yellowstone. We hebben vanavond een diner gereserveerd bij de Old Faithful Inn. Dit is de historische lodge met uitzicht op de beroemde geiser. We hebben dus nog even de tijd voordat we in dat gebied aankomen.

Onze eerste wandeling van vandaag is bij de Artists Paintpots. Een looptrail dat langs verschillende poelen loopt die ieder een eigen karakteristieke kleur hebben, als het palet van een schilder. Dat bevalt Bobbi wel, want zij wil momenteel graag kunstschilder of auteur worden, later als ze groot is. Een andere spectaculaire stop is bij de Midway Geyser Basin. Hier ligt de Grand Prismatic Hot Spring. Dat is echt een plaatje: een ronde poel met zeer felle kleuren van blauw via groen en geel naar oranje. Je kijkt je ogen uit, dat zoiets in de natuur kan ontstaan! Voor de basin langs loopt de Firehole River, waar op verschillende punten het hete water uit de bronnen stomend de rivier in loopt. Ook dit is een mooi gezicht. In een van de andere poelen van deze basin zien we een hele berg hoedjes en petjes in een afgrondje liggen. Blijkbaar verrast de wind hier regelmatig bezoekers die zonder hun hoed huiswaarts keren.

In de middag komen we aan bij het Upper Geyser Basin, waar ook de Old Faithful te vinden is. Na een korte stop bij de garage om te laten kijken naar de airco, besluiten we eerst even een hapje te gaan eten bij de Old Faithful Lodge. Daar ontdekken we dat de Old Faithful geiser naar verwachting over zo' n drie kwartier uitbarst en daar willen we natuurlijk bij zijn. Als we nog rustig zitten te eten zien we al een behoorlijke mensenmassa ontstaan in de volle zon rondom de geiser. Dan ontdekken we de veranda van de lodge met lege bankjes en schommelstoelen en, niet onbelangrijk, schaduw en een perfect uitzicht op de geiser. We zoeken daar dus een lekker koel plaatsje uit en wachten de uitbarsting rustig af met een drankje en een ijsje. Dat is pas luxe! En ja hoor, dan komt de Old Faithful in beweging. Hoewel het niet de hoogste geiser van het park is, is het wel een van de betrouwbaarste qua uitbarstingen. Tussen de uitbarstingen zit tussen de 30 en 90 minuten, gemiddeld zo'n uurtje. En bovendien is de geiser gemakkelijk te zien vanaf verschillende plaatsen. Dat maakt dat deze geiser zo bekend en populair is. We wandelen daarna verder de Upper Geyser Basin door, via een trail die ons langs bos, rivier en natuurlijk hot springs en geisers voert. Bij de Grand Geyser zien we wat mensen die zitten te wachten op een uitbarsting. De uitbarstingen van deze geiser komen minder vaak voor en zijn ook minder voorspelbaar. Maar dat er mensen zitten te wachten, schijnt een teken te zijn van er signalen voor een uitbarsting zijn. We schuiven dus maar aan te sluiten bij de wachtenden en inderdaad.... de geiser borrelt en spat al een beetje. Toch wordt ons geduld te veel op de proef gesteld en wandelen we na een half uurtje weer verder zonder dat de uitbarsting heeft plaatsgevonden. We kuieren rustig langs de rivier en nog enkele mooie hot springs wanneer er opeens een waterkolom achter ons opduikt. De Grand Geyser is inderdaad gaan spuiten en we hebben alsnog een mooi uitzicht vanaf de brug.

Dan wordt het tijd om richting de Old Faithful Inn te wandelen voor het diner. We frissen ons even op en kleden ons om in de camper. De Inn blijkt zowel van binnen als van buiten zijn originele karakter te hebben behouden. Het schijnt het grootste houten gebouw te zijn in Amerika. In de lobby kijk je uit op de galerijen van de verschillende etages met houten balken en natuurlijk een enorme stenen open haard. Het ziet er mooi uit. Ook de grote eetzaal is gezellig ingericht en we smullen van de hummus, zalm, stoofpot en kip. Dan volgt nog een spannende laatste etappe van de rit van vandaag. Het begint al te schemeren en we moeten nog door de bossen en over de Continental Divide op weg naar Grant Village. Gelukkig blijft het de hele rit nog aardig licht en bereiken we de campground zonder overstekend wild. Langs de weg zien we wel verschillende keren elks staan grazen. Zo rond zonsondergang worden de dieren weer actief vanwege de prettigere temperatuur en de rust die rond de wegen terugkeert, waardoor de kans op aanrijdingen het grootst is. Toch fijn dat we zonder kleerscheuren bij ons plekje voor de nacht aankomen.