Op bezoek bij Buffalo Bill - Reisverslag uit Canyon Village, Verenigde Staten van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu Op bezoek bij Buffalo Bill - Reisverslag uit Canyon Village, Verenigde Staten van Michael, Jiska & Bobbi Goebertus - WaarBenJij.nu

Op bezoek bij Buffalo Bill

Door: Michael, Jiska en Bobbi

Blijf op de hoogte en volg Michael, Jiska & Bobbi

27 Juli 2016 | Verenigde Staten, Canyon Village

Na een avondje rodeo gaan we vandaag vroeg uit de veren omdat we, voordat we Cody achter ons laten op onze weg naar Yellowstone National Park, toch nog graag een bezoekje willen brengen aan het bekende Buffalo Bill Center of the West. In dit centrum zijn maar liefst 5 museums te vinden. Drie daarvan, Draper Natural History Museum, Buffalo Bill Museum en het Plain Indians Museum willen we in ieder geval graag bekijken. Dus vertrekken we op tijd van de camping en zijn we rond 9 uur al in het center. Buiten zien we een guide van de horsetrails nog even fanatiek oefenen met de lasso, misschien vanavond ook deelnemer op de Cody Nite Rodeo?

Binnen wil Bobbi graag beginnen bij het Natuurhistorisch museum, waar we meer leren over de dieren in Yellowstone. We zien levensechte elanden, beren, wolven, slangen en meer inheemse dieren. Bobbi vermaakt zich prima en verzamelt ondertussen de stempels op de route in haar stempelboekje. Daarna komen we via de galerij van beroemde gunslingers, met onder meer Billy the Kid, Butch Cassidy en the Wild Bunch, bij de tentoonstelling over de Wild West Show van Buffalo Bill. Wat een onderneming was dat! Met een enorme groep acteurs en een behoorlijke veestapel trok deze showman niet alleen door vrijwel heel Noord Amerika, maar ook door een groot gedeelte van Europa. Cowboys, indianen, trappers, iedereen was welkom bij de rondreizende show. De audities werden gehouden bij de hoofdstraat van Cody, met een soort rodeo. Waren je vaardigheden goed genoeg? Dan werd je toegevoegd aan de show met onder meer de schutterskunsten van Annie Oakley en de overval op de Deadwood Stagecoach. Met de show heeft Buffalo Bill Cody bijgedragen aan het begrip voor en de bescherming van de buffalo en de tradities van de indianen. In de tentoonstelling zijn originele attributen, kleding en pamfletten te zien. Na een ronde door het museum kunnen we niet anders dan ontzag hebben voor deze ambitieuze ondernemer.

Tenslotte nemen we ook een kijkje bij de tentoonstelling over de native americans van de vlaktes van deze regio. Ook hier zien we prachtige originele kleding en gebruiksvoorwerpen. Vooral de hoofdtooien zijn bewonderenswaardig. Na zo'n 2 uur in het museum te hebben rondgelopen, vertrekken we richting Yellowstone NP. Wat ons betreft een hoogtepunt van onze reis. We komen via Shoshone National Forest en de East Entrance het park binnen, maar eigenlijk is de omgeving lang voor de ingang van het park al prachtig. Wanneer we over de Sylvan Pass zijn gereden besluiten we een wandeling van zo'n 2 kilometer te maken bij Pelican Creek. Deze trail loopt een stuk door bosgebied en langs de oevers van Yellowstone Lake. De kleuren zijn hier prachtig. We zien sporen van elanden op de oever van het meer en een aantal witte pelikanen op het water dobberen. Voor de start van de trail worden we gewaarschuwd dat we ons in bearcountry bevinden, dus gaan de berenbellen weer trouw mee aan de rugzak. De wandeling bevalt ons prima, het weer is heerlijk en de omgeving erg mooi.

Daarna vervolgen we onze weg naar Canyon Village, want om 16.15 uur start onze tour door Lamar Valley. We rijden langs de Yellowstone River en stoppen regelmatig om even een kijkje te nemen bij de rivier. Dan gebeurt er iets waar we niet op hebben gerekend.... een file in het nationale park! Na enig oponthoud blijkt dat de file wordt veroorzaakt door overstekende buffels of eerder gezegd, door de bestuurders van de auto's die de buffels rustig aan bekijken en fotograferen. Dat begrijpen we natuulijk best, maar we worden wel wat zenuwachtig als de klok doortikt en wij weinig vooruitkomen op de weg. Natuurlijk genieten we onderweg zelf ook van het uitzicht over de Hayden Valley met hordes buffalo's op de vlaktes. We zien ook nog vliegensvlug een coyote of wolf voorbij schieten. Ondertussen beginnen we hem toch een beetje te knijpen... Redden we het wel om op tijd bij de Canyon Lodge te zijn voor de tour?

Gelukkig blijkt de file echt te worden veroorzaakt door de bisons en kunnen we daarna gestaag doorrijden. We komen op tijd aan voor de tour, de bus blijkt zelf vertraagd omdat deze hetzelfde fileprobleem heeft op weg naar het ophaalpunt. We hebben dus zelfs nog even tijd voor een lekker broodje. Dan vertrekt de tour in een bekende gele Yellowstonebus. We hebben goede plaatsen, op eerste rij. We zijn er dus helemaal klaar voor om wat wildlife te zien. De weg naar Lamar Valley is ook weer erg mooi, door de bergen met mooie vergezichten en tenslotte de grote groene valley vol met sagebush (lage, lichtgroene struikjes). Onderweg zien we nog veel meer buffalo's (werkelijk honderden), pronghorns (soort antilopen), een coyote, muledeer (soort herten), een groundsquirrel en een nest met Ospreys (roofvogels). Best een aardige buit, dus. Natuurlijk wel jammer dat de zwarte beren of grizzlyberen zich niet hebben laten zien.... Als de zon ondergaat zijn we terug bij Canyon Village en zoeken we ons kampeerplekje op voor de komende twee nachten. Morgen zullen we de Grand Looproad door Yellowstone gaan rijden. En daar hebben we na vandaag meer dan zin in!

• 02 Augustus 2016 - 08:53

Jan En Lia:

Zo blij met jullie dagboek,we genieten er echt van. Kolfje naar Bobbi hand al die dieren. Kijken uit naar de volgende XXX